Därför satsade svenska klädmärket på G Suite

Företaget Gant är beroende av ett verktyg som får samarbetet mellan 70 länder att flyta smidigt. Här berättar it-chefen varför konfektionsbolaget valde G Suite.

Därför satsade svenska klädmärket på G Suite

Företaget grundades i USA 1949 och var först i världen med att massproducera skjortor. Det var dock svenskarna som gjorde Gant till ett internationellt konfektionsbolag. Sedan snart 20 år ligger huvudkontoret i Stockholm. Med 750 butiker i 70 länder världen över ställs krav på kommunikationen, och för att samarbetet ska fungera har Gant valt G Suite.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Vi har dels vårt huvudkontor, samt dotterbolag – och ibland tar vi över bolag på nya marknader. Då är möjligheten att snabbt kunna integrera med dem och ta in dem i vår miljö väldigt bra. Vi var tidiga på bollen med molnet och det har varit oerhört skönt att slippa mejlservern. I det var Google tidigt ute, säger Rickard Söderberg, Global Digital Workplace Manager på Gant.

Kan skicka stora filer

Han konstaterar att G Suite är en väldigt kostnadseffektiv lösning, vilket inte är oväntat när man går från en lokal lösning till molnet. Men en ännu viktigare aspekt än besparingen är att Gant utan bekymmer kan skicka riktigt stora filer.

– Vi har möjlighet att dela hur mycket som helst i Google Drive – alla typer av dokument. Och hastigheten innebär att man snabbt kan dela ut stora projekt även om det är tunga filer, exempelvis kring marknadsföring. Alla marknader globalt ska kunna dela från samma källa – och man kan komma åt alla grejer oavsett var man befinner sig, via Google Drive. Så tillgängligheten är en stor grej. Nu verkar det som många konkurrenter har kommit ifatt lite, men det känns fortfarande som Google ligger steget före när man går mot en mer renodlad enterpriselösning, säger han.

Teamet äger materialet tillsammans

Med hjälp av Team Drives ser man till att ingen enskild person äger ett projekt, utan teamet äger alltid materialet tillsammans. Det ger varje medlem samma tillgång, hela tiden. Och när nyanställda kommer in kan företaget snabbt ge dem access och sätta dem i rätt grupp.

I och med att Stockholm jobbar tätt med andra kontor runt om i världen är den inbyggda videokonferensen ett viktigt verktyg. Men Gant erbjuder även video som alternativ för alla lokala mötesdeltagare, vilket minskar personalens restider. Även den inbyggda chattfunktion används frekvent. Rickard konstaterar att Google ständigt kommer med nya verktyg, vilket i sig kan vara en utmaning för personalen – men Gant har som ambition att omfamna tekniken.

”En föränderlig vardag”

– Vi vill fostra en miljö av ”föränderlig vardag”, där vi försöker släppa igenom alla nya funktioner som kommer – och det rör på sig. Det är inte lätt att lära sig alla nya verktyg men man vänjer sig. Mitt jobb är att klura ut hur vi bäst kan använda nya verktyg och pusha vår business för att få ut nya sätt att jobba och dela på. Man får lägga lite tid på att utbilda folk i hur de ska tänka och jobba, men mervärdet är att det nästan alltid finns ett verktyg för det man ska göra – allt från videokonferens till hantering av formulär. Det täcker så mycket av det vi gör, säger han.

Rickard berättar att företaget inte längre behöver spendera mycket pengar på underverktyg för den digitala arbetsplatsen. Och för alla webbtjänster som kommer från Gant loggar personalen in via Google-kontot

– Vi har ingen mejlklient. Det är en av de saker som folk blir lite chockerade över. Den yngre generationen som gick i skola de senaste tio åren är helt okej med det, men de som har jobbat i en kontorsvärld en längre tid kan vara lite skeptiska, säger Rickard.

En annan viktig aspekt för företaget är lagringen.

– Vår lagring är i princip obegränsad. Vi kan spara hela vår digitala värld i Google Cloud – det är väldigt lyxigt. Vi genererar väldigt tungt material. Det kan exempelvis vara marknadsavdelningen som plåtar stora kampanjer. Och att folk i nuet via webbläsare kan se exakt vad som händer i fotostudion är ett väldigt effektivt sätt att jobba på, säger Rickard Söderberg.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.