Därför satsar butiksjätten på växellösning onprem

Telefoni Bland svenska företag och organisationer dominerar nuförtiden molnväxeln. Coop Värmland har dock valt att gå en annan väg. Vi har pratat med it-chefen Thomas Berglund om vägvalet, fördelarna med onprem, och samarbetet med Mitel. 

Därför satsar butiksjätten på växellösning onprem

I Värmland finns det 45 Coop-butiker. Men i Coop Värmland ingår också lågprisaffären Pekås som har 15 matbutiker runt om i länet och de två gränshandelsbutikerna Maximat. Totalt omsätter de lite drygt 60 butikerna som ingår i Coop Värmland ungefär 3,5 miljarder kronor om året.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Till skillnad från de flesta andra företag och organisationer av den storleken har butikskedjan inte valt en molnbaserad växellösning utan kör istället telefonin onprem.

 – Vi har en väldigt lång historia av att köra it och sådana saker i egen regi. COOP Värmland härstammar från år 1903 och här har det körts stordator sen 70-talet. Vi har en övergripande gemensam arkitektur på hela it-sidan och stödsystemen runt omkring men vill också kunna göra lokala anpassningar för våra olika verksamhetsgrenar, säger Thomas Berglund som är it-chef på Coop Värmland.

 Att företaget så länge arbetat med it och telefoni-frågor i egen regi gör att det finns mycket teknisk kompetens internt i företaget enligt it-chefen.

 – Absolut, sen är det också ett bra sätt för oss att räkna hem dyra infrastrukturinvesteringar som det typiskt handlar om när det gäller it och telefoni. Att bara fimpa en välfungerade telefonilösning för att molnet är poppis för stunden tycker inte vi är företagsekonomiskt sunt.

 Säkerhet är ett annat viktigt skäl bakom vägvalet.

 – Det är tyvärr ganska enkelt att skjuta ner accessen till de här publika molnlösningarna och då pratar jag inte specifikt om telefonin. När vi använder oss av den typen av tjänster så har vi ju ofta hybridlösningar med hybridmoln och liknande grejer. Vi försöker plocka ut det bästa för att minska kostnaden och samtidigt behålla en väldigt hög anpassningsförmåga.

 2017 gjorde COOP Värmland om sin it-organisation i grunden och la ut mycket på konsultbolaget Elvenite som numera är partner med Coop Värmland.

 – Vår gamla avdelning gjorde väldigt mycket mer än bara klassisk it. Vi skötte verksamhetssupport och agerade helpdesk åt hela verksamheten. Allt ifrån om det blev stopp i avloppet, problem med en telefon eller om en kassa hängde sig i en butik hanterades av oss. Likaså sköttes hela varuflödet via Relex med komplett datorstöd i botten.

– Sen hade vi så klart klassiska it-frågor som datadriften också. Det var 15 personer på den avdelningen. Nu är det fyra personer som sköter de klassiska it- och telefonibitarna.

 Växellösningen består av hårdvara från Mitel och bolagets MX-One-programvara.

 – Ip är bärare över hela linjen.  Vi är på väg bort från dedikerade dect-telefoner och integrerar istället in mjukvara från Mitel i handdatorerna ute i butiksnätet. 

– Vi kommer att ha kvar en del decttelefoner även framåt. De används som trygghetslarm och  som går till förprogrammerade tjänster. I köpcentrum går samtalen till väkteriet och i butikerna ute på landet går de till polisen. 

 Skälen till att folk ringer in till butikerna varierar.

– Det vanligaste är faktiskt fortfarande att kolla öppettiderna. Det näst vanligaste är att man vill veta om en specifik vara är slut och det tredje vanligaste är att man vill klaga på någon produkt. 

 Coop Värmland är ett korporativ och en ekonomisk förening med 165 000 medlemmar.

 – Så många av samtalen vi får in är rena medlemsfrågor också. Man undrar hur det funkar med poängsystemet, vad som händer med poängen om ens anhöriga avlidit och så vidare. De samtalen går inte till butikerna utan till kontoret i Karlstad, förklarar Thomas Berglund.

 Coop Värmland har Telia som operatör men sköter drift och underhåll av telefonin själva. 

 – Vi har övervägt att köpa telefoni som en tjänst men inte hittat någon lösning som vi tyckt varit tillräckligt skruvbar. Det blir lätt standardiserade tekniska lösningar och det är vi inte intresserade av. 

 Thomas Berglund beskriver samarbetet med Mitel som en ”härlig symbios”. Elvenite är godkända som Mitel-partner och har flera certifierade tekniker.

 – Vi kan dra nytta av saker som vi egentligen kanske är en för liten kund för att få köpa och de kan använda oss som pilotkund. Vi har hjälpt dem med fälttester och prövat saker som de vill ha ut på marknaden framåt och det har väldigt lyckosamt för oss.

– Det är väldigt skönt att inte behöva vara en kund i mängden och att det blivit så tror jag är för att vi själva är väldigt intresserade. Vi är extremt beroende av telefoni här. Kunderna ringer liksom och frågar om öppettider fortfarande. Är man då intresserade och ligger på lite själva så får man väldigt mycket tillbaka.

Finns det någonting som skulle kunna få er att gå över till en molnbaserad lösning? 

– Det skulle väl vara på sikt om vi hade fått jättestora problem med personalavhopp och kunnande hade gått förlorat. Det är väl den största risken vi har egentligen när det är riggat på det här sättet som idag. 

–Men annars kommer vi att köra på så länge vi kan räkna hem det ekonomiskt och inte lider brist på funktionalitet eller flexibilitet. Vi har en ganska bra modell för stunden i alla fall. Mycket tack vare att vi har leverantörer som låter oss laborera med olika lösningar.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.