Därför väljer Public service att ha sin växellösning onprem

Telefoni Sveriges Radio Förvaltning ger inte upp den växel som står i lokalerna. Avdelningschefen anser att det inte är så stor skillnad mellan onprem och en molnlösning.
– Vi har inte stora växelrum fulla med utrustning längre, säger Åke Gustafsson.

Därför väljer Public service att ha sin växellösning onprem

Molntjänsterna dominerar, men det finns organisationer som ännu håller dem stången. En av de som fortsatt har sin växellösning onprem är Sveriges Radio Förvaltnings AB, SRF. De har fortfarande en fysisk växel som står i de egna lokalerna, utspridda på olika platser i landet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Dataintegriteten är ju då en av grunderna till varför vi vill ha det såhär. Vi vill veta att all vår data finns i huset och inte någon annanstans, hos någon leverantör eller utanför landet, säger Åke Gustafsson, avdelningschef på SRF.

 

Hårdvara från Mitel

SRF är ett samägt dotterbolag till Public service-bolagen SVT, SR och UR som bland annat har till uppgift att förvalta den gemensamma telefonin. SRF använder Mitels växel MX-One och leverantörens produkter står för merparten av telefonifunktionerna. Man har bland annat telefonist-programvara InAttend samt deras kontaktcenter-plattform MiCCE, tillsammans med flera andra produkter som Mitel har utvecklat.

– Jag förstår att det börjar bli ovanligt att man har den här lösningen, men vi äger växeln själva och den har alltid stått hos oss. En gång i tiden hade vi ett KST-avtal (kommunikation som tjänst), där leverantören ägde växeln och vi bara betalade för anknytningarna – men det passade inte oss. Då beslutade vi oss för att vi skulle ta över den själva och endast upphandla drift och support, säger han.

 

Förenklar säkerhetsaspekter

SRF har avtal med Tele2 om drift och underhåll. Public Service är ett skyddsobjekt och genom att ha hårdvaran i de egna lokalerna slipper man förhålla sig till mycket av det regelverk som skulle omgärda användningen av en publik molntjänst.

– Det förenklar ju lite att ha grejerna på plats och ha full kontroll. Sedan har vi en bra fysisk miljö här med sändningsutrustning som ändå behöver ha kyla, elkraft och redundanta förbindelser, säger Åke.

Bilden av onprem-lösningar är att man förr eller senare sitter med en åldrad hårdvara som är oanvändbar. Men så är inte fallet. Åke berättar att det är en ständig förvaltningsprocess där man emellanåt behöver byta ut hårdvara, vilket sköts av Tele2 som gör ett regelbundet underhåll.

 

Ser liten skillnad mot molnet

– Det är ju samma programvara som snurrar här som när man köper en molnlösning, så jag vet inte om jag tycker att det är så stor skillnad egentligen. Och en växel nu för tiden består inte av så mycket hårdvara. När man pratar om  en onprem-lösning så ser man kanske en lång rad växelskåp framför sig, men så är ju inte längre. Hos oss är det fyra datorer som bygger vår växel, och de befinner sig i skilda lokaler i Sverige. Så vi har inte stora växelrum fulla med utrustning längre, säger han.

SRF har också byggt ett eget inomhusnät som man äger, och det finns tillgängligt i en stor del av Sveriges Radios och SVT:s cirka 40 kontor runt om i landet. En annan styrka med onprem är tillgängligheten till lösningen.

– Köper du en publik molntjänst så får du räkna med att leverantören har driftavbrott ibland som man inte kan styra, servicefönster för att uppgradera funktioner och så vidare. Men vi använder telefoni dygnet runt. Man ringer in till Sveriges Radios sändningar hela nätterna, och det finns meteorologer som ska komma in in i sändning, trafikreportrar och sportjournalister. Så vi är beroende av att telefonen fungerar dygnet runt – året runt, och vi kan inte acceptera att man har en publik molntjänst som stänger av i fyra timmar för att göra en uppgradering, Det är också en orsak till att vi har valt att äga grejerna själva, säger Åke.

 

Inget är hugget i sten

Han konstaterar dock att teknik,  omvärld och regelverk ständigt förändras – och även om SRF i dagsläget inte har några planer på att överge onprem så det är inte självklart att man kommer att sitta i lösningen för tid och evighet.

– Att bygga en privat molntjänst är väl något som vi skulle kunna tänka oss framöver. Vi utesluter inte något sådant längre fram, säger han.

Man har dock en ganska hård integration mellan växeln och produktionssystemen, som ljudbord och annan studioutrustning,

– Historisk sett har det varit en ganska speciell koppling mellan växeln och radio/tv:s produktionsutrustning. Hög ljudkvalitet står alltid högt på vår agenda och vi jobbar tätt tillsammans med Tele2 och Mitel för att hitta lösningar där där vi kan optimera att det låter bra när man använder telefoni i radio och även i tv-sammanhang. Men tekniken utvecklas ju och det blir mer och mer standardprodukter även på produktionssidan. Nu har vi en lösning som historiskt sett har fungerat väldigt bra, och vi tycker att det finns ganska många argument för att fortsätta ha det som i dag – men det kan mycket möjligt förändras med tiden, säger Åke Gustafsson.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!