Etablerar ny forskningshub i Europa
Telekom idag träffade tidigare i år Snowflake när de var på säljturné i Europa för att berätta om sin tjänst. Och enligt Denise innebär kapitaltillskottet att man kan agera på sina tillväxtplaner mycket snabbare.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, fortsätta bygga vår fysiska närvaro med team och talang i USA, Europa och Asien – och satsa på utveckling av nya produkter och tjänster. Vi investerar mer i vårt team i San Mateo, i Silicon Valleys hjärta, och vår hub i Washington – men vi satsar också på att etablera en ny hub för utveckling och forskning i Berlin.
Så hur ser den fortsatta expansionen ut nu när ni säkrat kapital?
– Vi sa tidigare i år att vi ska lyckas ta stora andelar av skandinaviska marknaderna, och vi är på god väg. Under året har vi knutit till oss flera stora, tongivande bolag som är ambitiösa i att vara fullt ut datadrivna i hela sin verksamhet. I Europa växer vi också kraftigt, men beslutsprocesserna är ibland längre. Vi ska vara stolta över den progressiva anda som råder i svenskt och skandinaviskt näringsliv. Det finns en vilja och entusiasm att ta till sig ny teknologi – det gör att vi ångar på med hög takt på de skandinaviska marknaderna, högre än många jämförbara i Europa.
Vad har hänt i Sverige, ni snackade om 100 svenska företag innan året är slut – kommer ni att nå det?
– Det tyckte vi var ett aggressivt tillväxtmål, men vi är stolta över att se att vi kommer att slå det utan svårigheter. Det kopplar vi dels till att Snowflake passar perfekt för vad både datadrivna och snabbrörliga techbolag i stark tillväxt efterfrågar, men också vad stora, etablerade mogna bolag efterfrågar som står mitt i en digital transformation.
Kan ni avslöja några företag?
– Vi är naturligtvis stolta över alla våra kunder, men vi har nyligen slutit avtal med Schibstedt, som i mediebranschen imponerat med sin omställning till digitalisering – och den internationellt erkända svenska spelstudion Starbreeze vilket är två väldigt spännande bolag i spännande branscher.
Vad ser ni som er största utmaning nu?
– De som väljer Snowflake blir nöjda. Vi har kundnöjdhetsnivåer i nivå med Apple, vilket är industribenchmark för techbolag. Däremot finns trösklar för köp. Det finns en förståelse och insikt om att digitaliseringen som megatrend påverkar alla led i alla bolagsaffärer, men ibland tvekar man för att byta av oro för att besluten och praktiska byten ska gå ut över affären, driftsäkerheten eller kundnöjdheten. Det är i regel obefogat, men något vi stöter på. Därför är det viktigt för oss att visa på framgångsrika kundresor till Snowflake.
publicerad 11 oktober 2018