nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

De är mest hållbara i branschen

Hållbarhet är i dag ett adelsmärke och bäst i branschen i Sverige är Telia.
Det framgår av Sustainable Brand Index senaste studie.

  • Artikel annons 1

Att leva hållbart är i dag en dygd och för företag har det blivit en otroligt viktig faktor. Konsumenter bryr sig inte längre enbart om pris och produkt – utan vill veta att det de köper även är hållbart. Varje år genomför Sustainable Brand Index en varumärkesundersökning för att se vad konsumenter på den nordiska marknaden tycker om ”sina” företag.

I år är det åttonde året man genomför sin undersökning och där framgår det att in telekombranschen är det Telia som är mest hållbar.
– Ett digitalt Sverige är ett mer hållbart Sverige – ett konkret exempel är att när människor kan mötas utan att resa, och när saker kan kopplas upp på nya sätt, spar man tid och utsläpp. Telia har tagit fram nya djärva miljömål, som innebär att vi ska eliminera utsläpp och avfall i hela vår värdekedja, alltså inklusive påverkan hos våra leverantörer och våra kunder, till 2030. Hållbar digitalisering handlar också om sådant som att använda förnybar el till våra nät, att hålla äldre generationen i handen under digitaliseringsresan och bidra till att skydda och stärka barn på nätet, berättar Anna Augustson, Hållbarhetschef, Telia Sverige.

Dock ska det sägas att även om Telia ansågs vara bäst i branschen (i Sverige) – är de långt i från toppen av listan. I inget av de nordiska länderna mäktar företaget med att placera sig på topp 20.
I Norge ansågs Telenor vara bästa telekombolaget, i Danmark var det Tre. I Finland tog DNA hem telekombranschens förstaplats. Så summa summarum verkar det vara väldigt landsspecifikt vilket företag man anser vara mest hållbart.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

IPsoft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IPsofts Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.