De är Sveriges ”digitala ledare”

Bransch Alla företag digitaliseras i rasande takt. Men när det kommer till företaget som nått störst mognad i digital kundupplevelse är Telekombranschen bäst. Det framgår i rapporten ”Digital Leaders in Sweden”.

De är Sveriges ”digitala ledare”

Varje år undersöker konsultbolaget Bearingpoint hur den digitala mognaden är hos svenska företag. I studien har 85 företag jämförts utifrån 252 kriterier och kartläggningen visar att när det kommer till digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster samt digitala medier – har telekombranschen kommit längst. Detta både på den privata- och företagssidan.

I år framgår det även att operatören Tele2 toppar med ett genomsnittligt betyg på 3,4 av 5. Det kan jämföras med branschsnittet 3,2 (B2B) samt 3,1 (B2C). Detta tack vare bra digital kundrelation. 

– Det är fantastiskt roligt att få ta emot det här priset! Att ligga i framkant av digitaliseringen är en del av Tele2s DNA, vilket det här priset är ett bevis på. Vi har under många år fokuserat på att skapa en kundupplevelse i världsklass, så det är oerhört kul att få ett kvitto på att det, i kombination med ett agilt teamarbete, ger resultat, säger Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör Tele2 Sverige.

Utöver digital kundrelation är telekombranschen stark inom digital marknadsföring samt produktupplevelse.

Media bäst på sociala medier

När det kommer till bäst mobil upplevelse toppar tillverkaren Trelleborg. I kategorin Sociala media är det mediabranschen som dominerar med TV4 i spetsen, och inom E-handel är Volvo Cars det mest mogna företaget.

Men sammantaget var det alltså Tele2 som utsågs till bästa bolag, detta inte minst då företaget enligt juryn haft en anmärkningsvärd förbättring inom flera kategorier.

– Tele2 (B2C) klättrar från en tredjeplats förra året till en topplacering i år, där digital marknadsföring och e-CRM verkligen skiljer dem från konkurrensen. En stark kundtjänst, bra användning av crowdsourcing och en utomordentlig profile management, ger dem det högsta betyget av alla företag i kategorin e-CRM, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.