Ett av huvudmålen för IF Metall har varit att hitta en mer enhetlig telefonilösning, efter att ha arbetat med en spretig miljö utspridd över olika lokala organisationer. Nu blir det Icentrex som får i uppdrag att ta hand om fackförbundets telefoni. Icentrex får ansvar för växeltjänster, fast och mobil telefoni, callcenterfunktioner och konferenstjänster.
– Det är vår största kund hittills och innebär också att vi har tagit ett grepp om fackföreningsrörelsen genom att vi vann Handels. Vi etablerar oss som fullvärdig leverantör av växeltjänster och trafik, där den investering vi gjorde förra året i fullvärdig mexlösning som underoperatör till Telia gett resultat. Vi ligger bra till framöver, säger Icentrex-vd:n Björn Palm.
Redan i mars inleds implementationsarbetet, och när arbetet är klart ska Icentrex leverera telefoni till IF Metalls 1 400 telefonianvändare.
– Det är roligt att vi vinner mot andra aktörer som bygger på samma plattform, men att de tillägg vi har utvecklat är det som avgör till vår fördel, säger Björn Palm.
Avtalet sträcker sig över 36 månader. Värdet på affären har inte offentliggjorts.