De har nöjdast kunder av operatörerna

Operatörer Halebop i topp – och Tre i botten.
När svenskarna får betygsätta sina mobiloperatörer så är det budgetbolagen som regerar.
Det framgår i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga rapport.

De har nöjdast kunder av operatörerna
SKI

Nöjdare än någonsin. När SKI i år studerade mobiloperatörerna och hur nöjda deras kunder var framgår det att svenska folket är riktigt nöjda. Intressant är även att årets ökning främst har drivits av de mindre varumärkena där Vimla och Halebop ökar mest. Bland privatpersoner var det just sistnämnda som toppade rankingen följt av Vimla, Hallon och Comviq. När det gäller företagskunder var det återigen Telia som hamnade i topp.

– Vi ser tydligt att värden som ”kundvänlig” och ”personlig” gör att kunderna blir mer nöjda och lojala medan själva produkten går mot att bli en hygienfaktor som inte längre driver nöjdhet. Kunder i dag förväntar sig att tekniken fungerar och accepterar inte längre abonnemangskrångel och obegripliga fakturor – den tiden är förbi, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Konkurrenternas lock stärker lojaliteten

En intressant iakttagelse i årets studie är att privatkunderna blir mer nöjda med sin leverantör efter att en konkurrent hört av sig. Den här typen av kontakter stärker alltså snarare lojaliteten än försvagar den.

– Dessa kontakter är säkert väldigt prisdrivna, förklarar Johan Parmler. Ska mobiloperatörerna värva kunder behöver de hitta andra argument kring varför en kund ska byta operatör än pris, säger han.

Saknar en mer värdeskapande service

Enligt SKI är skiftet från teknik till service ännu tydligare bland företagskunder. Här är kunderna väldigt nöjda med tjänster och utbud men saknar en mer värdeskapande service. På frågor kring om operatören är engagerad i kundens verksamhet, löpande kommunikation och initiativtagande är betyget långt ifrån godkänt. För att branschen ska fortsätta få nöjdare företagskunder kommer därför en högre servicegrad att vara avgörande framöver.

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter
Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!