Rise kommer att koordinera projektet “Sjyst data!” som man beskriver som ett slags kravmärkning av digitala tjänster. Man ser att samhället har blivit allt mer datadrivet och beroende av olika digitala tjänster och att det finns en utmaning i att säkerställa användarnas integritet samtidigt som företagens innovationskraft främjas.
De vill skapa kravmärkning för digitala tjänster
digitalisering Samhället blir allt mer beroende av digitala tjänster. Nu vill Rise ta fram en certifiering som visar vilka datadrivna tjänster som uppnår hög integritet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Med tanke på vilken djungel det är bland appar och digitala tjänster så behövs ett sätt som gör det enkelt för användaren att välja alternativ där man vet att personliga data hanteras korrekt och etiskt, något som saknas idag, säger Håkan Cavenius på Rise.
Vill ta fram certifiering
Rise vill nu ta fram en certifiering som tydligt visar vilka tjänster som uppnår tillräckligt hög integritet.
– Företag som vill utveckla datadrivna tjänster med respekt för användarnas integritet ska kunna använda märkningen för att signalera det, som ett slags kvalitetsstämpel, säger Håkan Cavenius.
Inom projektets ramar kommer också ett kunskapscenter att etableras, där företag kan få hjälp i frågor rörande integritet och dataskydd under arbetet med att ta fram nya, digitala tjänster.
Operatören Tre är ett av de företag som deltar i projektet.
– För oss och många andra företag är det ofta en utmaning att hantera persondata när man skapar nya tjänster. Införandet av GDPR gör situationen mycket mer komplicerad vilket begränsar oss i utvecklingen av nya tjänster som är av nytta för både samhälle och användare. Certifieringen skulle hjälpa oss i vårt framtida innovationsarbete, säger Marc Rappe, produktchef på Tre.