För företag med behov av trådlösa telefoner som stödjer växeltjänster har Ascom tagit fram två telefoner, D41 och D62, som kommer att finnas tillgängliga från och med december. Telefonerna är utvecklade för att passa Ascoms trådlösa voip-system, baserat på ip-dect, men fungerar enligt uppgift också med traditionella dect-system som Ericsson/Aastra MD110-växlar.
För tuffa miljöer
Ascom D41 riktar sig till verksamheter som är ute efter intern telefoni med stöd för växeltjänster. Telefonen har även möjlighet till högtalarfunktion och central telefonbok.
Den mer avancerade Ascom D62 har samma funktioner som D41, men har dessutom också färgskärm, stöd för fjärrstyrning, bluetooth och funktionen push-to-talk.
Konstruerad för industriella miljöer och sjukvård kan den även fungera som terminal med stöd för interaktiva meddelandetjänster. Telefonen finns också i en variant med larmknapp för personlarm, med möjlighet till positionering. Precisionen uppges vara tillräckligt bra för att rätt rum ska kunna lokaliseras.
Central dect-administration
Utöver två nya telefoner har företaget också utvecklat Ascom Central Device Management, ett system för central hantering och administration av trådlösa telefoner via dect-nät.
Via systemet kan personliga inställningar lagras centralt, uppdateringar göras trådlöst och utan avbrott. Det hela sköts via ett webbaserat gränssnitt som även tillåter avläsning av telefonernas status.
– Våra kunder kommer att vinna på denna lösning eftersom de kommer att få bättre kontroll över sina trådlösa telefoner. De kan lösa problem snabbare och profilen i handenheten kan optimeras för olika personalkategorier. Till exempel inom sjukvården har sjuksköterskor, läkare, transportörer och vakter olika behov, som nu kan administreras centralt, säger Mikael Sundebäck, produktchef på Ascoms svenska försäljningskontor i ett pressutlåtande.