Deprimerande studien: Hållbarhet ”oviktigt” för svenska mobilköpare

Hållbarhet Från att vara en telefon – till att bli ett universalverktyg. Dagens mobiler är för många den viktigaste prylen i vardagen och något man vill satsa på. Det framgår i en ny undersökning från Deloitte.

Deprimerande studien: Hållbarhet ”oviktigt” för svenska mobilköpare
Jonas Malmlund, partner på Deloitte

Det är nu länge sedan den första smartphonen lanserades och utvecklingen sedan dessa har gått i rasande takt. Dels när det kommer till vad för prestanda dagens enheter har – men även hur samhället har utvecklats i takt för att kunna leverera upplevelser få hade kunnat drömma om 2008.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men trots att medvetenheten om hållbarhet på senare tid ökat speglas det inte riktigt när det kommer till att köpa mobil. För när revisions- och konsultbolaget Deloitte tog tempen på vad svenska mobilköpare efterfrågade – var det blott två procent som lyfte hållbarhet som en viktig faktor. 

– Det kan tyckas överraskande att inte fler väljer begagnade telefoner med tanke på hur stort fokus vi ser generellt på hållbarhet och hållbar konsumtion. Men i takt med att vi använder våra telefoner alltmer ökar betydelsen av förlängd batteritid, lagringskapacitet och skärmstorlek, och hållbarhetsaspekten faller i skymundan, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Används till ”allt” – används för mycket

Studie som genomförts, ”Digital Consumer Trends 2022 – the Scandinavian Cut”, visar att mobilen trumfar snudd på allt annat när det kommer till att spela spel, shoppa eller kolla på banksaldot. 

Men det sätter även sina spår. Mer än hälften av de till frågade anser att de tillbringar för mycket tid på sina telefoner. Det här påverkar vanorna och även mer än hälften säger att de håller sig vakna senare än planerat på grund av mobilsurfande – och hela 67 procent kollar telefonen så fort de vaknar. 

Men vad gör vi på våra mobiler? Nästan en tredjedel i studien lägger mer än två timmar om dagen på sociala medier. Vi streamar även friskt och hela 81 procent av skandinaverna har nu tillgång till minst en video-on-demand-tjänst. Det är en rejäl ökning jämfört med tidigare år

– Det är intressant att dessa siffror fortsätter stiga trots att vi är ute ur pandemin och man åter kan röra sig fritt utanför hemmet. Det är imponerande att de stora SVOD-leverantörerna lyckas tillgodose en alltmer kvalitetsmedveten publik. Samtidigt skiljer sig siffrorna mellan olika leverantörer – somliga kämpar mer med att locka och behålla prenumeranter än andra, säger Jonas Malmlund.

Därför väljer få begagnat

Och det här med begagnat. Många säger att de vill återbruka mer, men marknaden för begagnade mobiler har ännu inte fått något större genombrott här skriver Deloitte. Flera operatörer har olika intiativ för detta, men i studien framgår det att 88 procent av alla telefoner som köps är nya. 

Varför då? Förväntat kortare livslängd är en tydlig orsak till att begagnat väljs bort, men även att många köpare vill ha den senaste modellen samt att man vill ha garanti. 

Deprimerande kan tyckas vara hur oviktigt konsumenter tycker hållbarhetsaspekten vid mobilköp är. Endast 2 procent bryr sig om koldioxidutsläppet och lika många är procenten som uppger att en telefon ska vara lätt att reparera. Som lök på laxen är det ynka en procent som inser värdet av återvinningsmaterial och produkter. 

Men det finns lite ljus i tunneln.

– Mer positivt är att dagens konsumenter använder sina smartphones under en längre tid innan de ersätter dem med nya. 2018 var den genomsnittliga längden en smartphone användes innan den ersattes 1,5 år. 2022 har snittet gått upp till 2 år. Vi ser samma ökning även i andra länder, vilket visar en global tendens att behålla telefonerna längre, säger Jonas Malmlund. 

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.