Destinys marknadschef: Nytt namn kommer i början av nästa år

Branschen ”Ett varumärke, en vision, en kultur”, så beskriver Christian Hed sitt första uppdrag som marknadschef för Destiny Group. Men vad innebär den nya paneuropeiska profileringen för kunderna och de lokala varumärkena?

Destinys marknadschef: Nytt namn kommer i början av nästa år

I somras stod det klart att belgiska Destiny köpte Telepo samt Soluno. Målet med förvärvet var att bygga vidare på sin europeiska portfölj och att bli en av de största UC-spelarna inte bara i Europa – utan i världen. Men hur ska man göra det – och under vilken fana ska företaget marschera under?

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Telekom idag ringde upp Christian Hed, nytillträdd marknadschef för Destiny Group, för att prata framtid.

Men även om målet var att lirka ut ett nytt namn, är Christian Hed  hemlighetsfull. Ett av hans första uppdrag som nytillträdd marknadschef på Destiny Group blir att leda en re-branding av alla de varumärken som ingår i koncernen idag och först i början av nästa år blir namnet offentligt. Och enligt Christian var det inte så kontroversiellt att skrota gamla namn.

– Det här är något som har efterfrågats ifrån alla varumärken – att man vill enas under ett stort europeiskt märke. Alla jag har pratat med längtar efter det här eftersom man ser många fördelar med att gå ihop. Internt handlar det om att få alla enade kring en och samma vision så att vi springer i samma riktning. Och externt innebär det att vi tar nästa steg som bolag med de nya resurser och förutsättningar vi har.

Vad innebär detta för Destiny?
– Vi har ju en historik av att vara ett gäng mindre bolag. Nu har vi möjligheten att dra fördel av det som finns och nyttja varandras kompetenser, resurser och produkter.

Christian Hed betonar vikten av att ha en tydlig vision och att ha syften som de anställda går igång på. Men exakt vad han menar med det vill han spara tills det nya namnet offentliggörs i början av året.

–  Det handlar om att rikta magneterna internt. Idag är det viktigare än nånsin att vara ett företag som ger de anställda energi – som ger ett existensberättigande.

Blir det några organisatoriska förändringar?
–  Vi har renodlat ett teknik- och produktbolag som jobbar mot våra Service Providers, vilket är både operatörer samt våra bolag i respektive land. När teknikbolaget lanserar en produkt så får operatörer som Telia och T-Mobile och våra lokala företag dessa samtidigt, med samma förutsättningar. Där har har vi tagit det bästa från de olika teknikbolagen och samlat ihop och flyttat in produkten och tekniken i ett bolag.

Soluno är det vi i Sverige känner till – hur kommer detta att påverka deras roll i Sverige?
 – Det kommer inte påverka så mycket. De har redan ett starkt nätverk och kunder och partners idag, det kommer så klart vara en viss utmaning att få ut på marknaden att man har ett nytt namn men man har så pass bra relation. Konkurrensmässigt tror jag inte det kommer på verka så mycket, Soluno har ju en väldigt unik position idag där man både samarbetar med andra operatörer och är operatörsoberoende. Där operatören tar trafikaffären och Soluno tar växelaffären. Och det kommer bara fortsätta.

Vad kommer detta att innebära för era kunder?
–  Att alla får ta del av en bredare produktportfölj. Kunderna får fler tjänster, portaler och verktyg. Det som tidigare bara fanns på vissa lokala marknader kommer nu att bli tillgängligt för alla. Det kommer inte att gå över en natt. Det finns redan utplacerat i en road map men själva implementeringen kommer ske successivt.

På vilket sätt kommer detta göra er mer konkurrenskraftiga?
–  Vi får en bredare produktportfölj samtidigt som vi jobbar på användargränssnittet och användarupplevelsen. Vi får mycket större resurser att utveckla framåt. Jag tror att det nya bolaget, Service Provider har runt 150 anställda idag och de har ambitionen att anställa ytterligare 35 stycken under nästa år. Som en jämförelse hade Telepo 25 utvecklare tidigare. Så det blir en helt annan innovationskraft nu. Men vi tar ju ett stort kliv framåt bara genom att lägga alla produkter i en och samma portfölj. Man kan se det som att vi fyller igen gapet där vissa konkurrenter låg före Men fokus framåt är att uppdatera användargränssnitt och användarupplevelsen.

Vilka blir de största konkreta skillnaderna för era svenska kunder?
–  Det är framförallt på stödsystemsidan med portaler och sånt. Den typen av stöd som många efterfrågar nu. Överlag kommer vi att satsa mycket på integrationer också, ibland annat Teams och Slack.

Vad kommer ni satsa på framöver?
–  Det kommer vi att lansera i samband med att vi offentliggör det nya varumärket. Så tror vi fortsatt på att vara enkla att använda. Framförallt tror jag att det är viktigt med med integrationer – det är så vi håller oss relevanta i det molnbaserade ekosystemet. Det är svårt att bygga allting själv, det är bättre för företagen också och där vi ser vi att man vill jobba med saker man redan har och integrera istället. Det tror vi blir en viktig roll att ta. Mer om det kommer längre fram.

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.