”Det är inte lätt att leverera på löftet om 5g”

Trender 5g, individanpassat och användarupplevelse. När det kommer till årets trender finns det tre saker som sticker ut. Det menar Kevin Beck, omvärldsbevakare och analytiker på Lenovo.

”Det är inte lätt att leverera på löftet om 5g”

En spetsprodukt för de som verkligen vill ha det senaste. På CES-mässan i början av året presenterade Lenovo produktionsversionen av sin X1 Fold – den första vikbara Thinkpaden. Och förutom att den går att vika, är det en av de 5g produkter som tillverkaren får ut på marknaden.

Kevin Beck, en av Leonovos så kallade teknikevangelister, är på besök i Stockholm för att förevisa X1 Fold. Telekom idag var på plats och passade på att fråga vad han såg som årets viktigare trender
– Det går inte att undkomma att det absolut största som vi står inför är 5g. I år är det verkligen ”utrullningsåret”. Och när 5g börjar nå sin fulla potential – då kommer det börja hända saker, säger han till Telekom idag.

5g befinner sig i väldigt olika stadier världen över – hur påverkar det er?
– Det är inte svårare än att vanligt, där marknader skiljer sig. Vi genomför tester på de ställen där 5g finns, men vi tittar på det globala värdet och utgår från det.

Branschen har ju beskrivit 5g som den stora trenden i flera år – men vilken nytta kommer konsumenter ha av tekniken i år?
– För konsumenter handöar det nog framförallt om snabbare bredband. När det kommer till företagsanvändning ser jag dock fler aspekter. Dels en snabbare kommunikation med större mängd data, men även högre säkerhet och låg latens som öppnar upp fler möjligheter.

Och var positionerar ni er i detta?
– Lenovo ska försöka ge en sömlös övergång. Men det är inte lätt att leverera på löftet om 5g. Att få konsumenter att se vinsterna. Det vi vill göra är att försöka visa att tekniken får det att fungera bättre och att det leder till att användare har en sak mindre att tänka på.

Utöver 5g, vilka andra trender ser du kommer påverka 2020?
– Inom företagsvärlden ser jag, och det är lite av en meta-trend, hur uppfattningen av upplevelse börjar spela in. It och teknik har en direkt inverkan på användarupplevelsen som i sin tur spelar in på hur lyckliga, produktiva och innovativa anställda är.  Det här innebär att vi inte längre kan stanna vid att erbjuda bara bra produkter – utan vi måste bli ännu bättre på att erbjuda den bästa upplevelsen.

Att vara hållbar är en god affär

Hållbarhet har seglat upp som en otroligt viktig sak, inte minst här i Norden, hur påverkar det er när det ses som ”rätt” att inte byta ut datorer och telefoner lika ofta?
– Helt ärligt så tror jag inte det påverkar så jättemycket, jag ser ingen nedsida på det. Vi har jobbat med hållbarhet och ansvar i flera år och strävar alltid efter att göra våra produkter så hållbara som möjligt. Det handlar inte om altruism, utan affärer.

Ni har presenterat er första vikbara dator – varför ska man då byta till en sådan istället för sin gamla laptop? 
– Den stora fördelan är att du kan få i stort sett alla fördelarna med en dator, men i ett mindre format. Den kan tas med i fler situationer då formfaktorn gör den mer flexibel än en standarddator. De senaste två åren har vi begränsats av hur skärmen påverkar formfaktorn. Det här är ett avsteg från det.

Massmarknaden för vikbart är några år bort

X1 blir väldigt dyr, mer nischprodukt än massprodukt – hur kommer vikbara enheter lanseras?
– Jag skulle inte säga att vikbara enheter är nischprodukter. X1 är den första i en serie produkter och visst, jag ser det inte som att det kommer vara ett massmarknadssegment 2020-2021. Men ge de ett par tre år så kommer folk på allvar börja köpa dem.
Men 2 500 dollar är inte något som många lägger på en dator – inte ens inom företagsbranschen.
– Ja visst, de kommer vara relativt dyra i början, det är en självklarhet. Och jag skulle hellre beskriva dem som premium- än nischprodukter – användningsområdet är ju till 98 procent som vilka laptops som helst.
Och när blir det något som växer utanför Thinkbook/premiumsegemnetet?
– Jag skulle säga närmare fem än tio år. Och när det blir mainstream så ser jag personligen inget skäl till att man inte skulle välja vikbart.

Så du tror inte på rullbara skärmar eller andra lösningar där man inte behöver ha skärmen med sig?
– Även om röststyrning/igenkänning vore perfekt så tror jag att det är svårt att släppa tangentbordet när det kommer till produktivitet. De kommande fem åren kommer företag ha behovet av ett tangentbord. Vikbart löser en teknisk begränsning och är här för att stanna. Det här är början på något väldigt intressant och något som öppnar upp många möjligheter.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter