DHL kommunicerar sedan tidigare med sina anställda via intranät, webb och medarbetartidningar. Nu vill man satsa extra på att få ut kortare information via de anställdas mobiltelefoner. Tanken är att tusentals medarbetare ska kunna få informationen samtidigt. Företaget har därför samlat in mobiltelefonnummer till chaufförer i de flera hundra åkerierna som man samarbetar med. Informationen som ska gå ut kan bestå av meddelanden om nya affärer och företagets resultat. Mottagaren får meddelandet uppläst i telefon eller lagrat i röstbrevlåda och informationen kommer i vissa fall att kompletteras med ett kort sms. Kommunikationen kommer även att omfatta de medarbetare som endast har fast telefon. På så sätt kan terminalarbetare, som ofta inte har tillgång till DHL:s intranät, också få informationen.
DHL satsar på mobil masskommunikation
DHL Express i Sverige har börjat använda mobil kommunikation för att få ut information till medarbetare och chaufförer. Nyheter från företaget ska snabbt kunna nå ut till flera tusen mottagare samtidigt.