Dialect har haft en rätt stökig tid på sistone och nu står det klart att man kedjan begärs i konkurs. En av orsakerna till problemen grundas i den granskning som SVT 2017 gjorde av bolaget – och som uppdagade ett inte helt korrekt beteende vid telefonförsäljning. Man var aggressiva och hade en strategi där man mer eller mindre riktade in sig mot äldre och sjukliga som lurades på abonnemang.
Trots bedyrande om att det var enstaka händelser, visade fortsatt granskning att så inte var fallet – något som gjorde att både Telia och Telenor stoppade Dialect från att sälja deras produkter.
Efter detta har Dialect haft det tufft. Rekonstruktioner har misslyckats och den nya tyska ägaren har stämt säljarna – en process som fortfarande pågår.
Men nu har även Dialect AB begärt konkurs. I en intervju med SVT säger nya vd:n Jesper Hedblom att det var enda utvägen eftersom man inte lyckats med sin transformation till ren butikskedja – och att de såg svårigheter med att kunna betala ut löner.
– Den omedelbara orsaken är att banken nekat oss checkkredit, säger han till SVT.
Dialectkedjan består av 38 butiker i hela landet, men av dessa är det bara 14 som berörs av konkursen. Övriga 24 drivs av franchisetagare som endast indirekt kommer drabbas.