Dialect jagar 100 nya säljare som inte kan it

Telekedjan Dialect söker 100 nya säljare. De ska helst inte ha it-bakgrund.
– Vi vill komplettera med en typ av människor som ser helhetsbehoven hos småföretagen, som tänker som småföretagare, säger Madelene Schyllert, ansvarig för Dialect Business School.

Madelene Schyllert konstaterar att Dialect redan har 500 säljare som är duktiga på att prata teknik och systemlösningar. Därför letar man inte i första hand bland it-företagen i jakten på morgondagens säljare.

De egenskaper som söks är engagemang och entreprenörskap. Säljarna ska kunna se helhetsbehoven hos småföretag, vilka ofta drivs av entreprenörer.

Tidigare än tänkt

De som anställs som säljare kommer att få en sjuveckorsutbildning vid Dialect Business School innan de ger sig ut på fältet. De första 25 eleverna börjar genast efter sommaren och kursen ska hållas fyra gånger, en gång per kvartal.

Fokus kommer att ligga på att förstå behoven i företag med mellan fem och femtio anställda och en stor del av utbildningen kommer att utgöras av praktik i olika branscher.

– Dagens säljkår möter en mycket stor efterfrågan, och det känns fantastiskt att utbildningssatsningen för hösten måste komma igång redan i augusti, flera månader tidigare än vi först planerat, säger Dialects vd Mats Kraitsik Kalvik.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.