En klar majoritet av europeiska konsumenter är oroliga för att utsättas för digital identitetsstöld. Det är en undersökning från Okta, European Customer Identity Survey 2024, som visar att nio av tio konsumenter oroas över detta.
Digital identitetsstöld oroar nio av tio konsumenter
säkerhet En undersökning från Okta visar dessutom att ai-utvecklingen bidrar till att öka den upplevda hotbilden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Över 4000 personer har deltagit i undersökningen, som också visar att ai-utvecklingen upplevs som riskfylld. 56 procent av konsumenterna svarade nämligen att ai-tekniken har gjort internet mindre säkert och att den snabba utvecklingen ökar risken för attacker mot den digitala identiteten.
Okta, som själva levererar tekniklösningar för att säkra och hantera digitala identiteter, konstaterar också att drygt hälften av de tillfrågade har fått ökad medvetenhet om sitt digitala fotavtryck under det senaste året, bland annat på grund av ett ökat antal cyberattacker. Två tredjedelar av deltagarna i undersökningen har en personlig vän som har drabbats i samband med en hackerattack.
– Identitetsbaserade attacker har blivit en viktig metod för bedragare när 80 procent av cybersäkerhetsattackerna uppstår från missbruk av inloggningsuppgifter. Svenska företag behöver snabbt utveckla en rigorös säkerhetsstrategi och arbetskultur för att framtidssäkra sina organisationer, säger Dan Öhlander, regionchef för Norden och Baltikum på Okta, i ett uttalande.
De flesta deltagarna i undersökningen tror att internetbankerna är de mest prioriterade målen för cyberbrottslingarna. Däremot är de mindre oroade över konton i sociala medier och på sina arbetsplatser, trots att de är vanliga mål för cyberattacker.
Knappt tre fjärdedelar av de tillfrågade planerar att höja säkerheten för sin digitala identitet och knappt hälften anser att det är ett personligt ansvar att skydda sin identitet. De allra flesta, 72 procent, rapporterar också att de upplever frustration när de ska logga in på sina konton på nätet. Knappt hälften uppger att de troligtvis skulle spendera mer pengar på nättjänster med en inloggningsprocess som upplevs som friktionsfri och säker.