Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Digital kompis på tåget

Appar SJ fortsätter sin digitala resa och lanserar nu en chatbot som ska hjälpa resenärer med svar på relevanta frågor.

Digital kompis på tåget

I våras lanserades mobilappen SJ Labs med funktioner för att hitta ledig sittplats på tåget, hitta på stationen och lite annat smått och gott. I samarbete med app-tillverkaren Bontouch integreras nu även en chatbot i appen. Den lille boten hämtar svar från en databas och kan hjälpa den vilsne tågresenären med de flesta frågor som kabinpersonalen vanligtvis kan svara på. Som till exempel vad som serveras i bistron och vilka regler som finns för bagage.

– Chatlösningar för kunder har funnits länge och det har också gjorts olika försök med automatisering, men nu börjar tekniken bli så mogen att en bot-baserad lösning blir användbar på allvar, säger Martin Forsling, vd på Bontouch.

Appen SJ Labs finns för både Android och Iphone.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter