Digital kompis på tåget

Appar SJ fortsätter sin digitala resa och lanserar nu en chatbot som ska hjälpa resenärer med svar på relevanta frågor.

Digital kompis på tåget

I våras lanserades mobilappen SJ Labs med funktioner för att hitta ledig sittplats på tåget, hitta på stationen och lite annat smått och gott. I samarbete med app-tillverkaren Bontouch integreras nu även en chatbot i appen. Den lille boten hämtar svar från en databas och kan hjälpa den vilsne tågresenären med de flesta frågor som kabinpersonalen vanligtvis kan svara på. Som till exempel vad som serveras i bistron och vilka regler som finns för bagage.

– Chatlösningar för kunder har funnits länge och det har också gjorts olika försök med automatisering, men nu börjar tekniken bli så mogen att en bot-baserad lösning blir användbar på allvar, säger Martin Forsling, vd på Bontouch.

Appen SJ Labs finns för både Android och Iphone.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.