nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Digitala lösningar för vården testas i ny pilotstudie

Imaginecare, Capio och Telia testar en ny tjänst inom primärvården. 500 patienter ska nu delta i en pilotstudie och få hjälp med hjärtsvikt, högt blodtryck och psykisk hälsa genom en digital tjänst.

  • Artikel annons 1

Den nya tjänsten ska hjälpa patienter inom primärvården att hantera sin hälsa oberoende av plats och tid på dygnet. 500 utvalda patienter från Åkermyntas vårdcentral i Hässelby ska delta i en pilotstudie som är ett samarbetsprojekt mellan hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Karolinska Institutet, Stockholms läns landsting, Telia, Capio med partnern Imaginecare.

Under sex månader ska en digital tjänst prövas för att se om man kan möjliggöra en säker kommunikationskanal för patienterna och vårdpersonalen på Capio via textmeddelanden och video.

Digitala lösningar för en ökad livskvalitet

Syftet med pilotstudien är att möjliggöra kommunikationen, delaktigheten och transparensen mellan patienter och sjukvård. Förhoppningen är att digitala lösningar ska bidra till en ökad livskvalitet för patienterna.

– Med digitaliseringens kraft eftersträvar vi att sätta patienten i centrum med utökad delaktighet och engagemang i sin egenvård säger Alex Jaranka, projektansvarig på Capio i ett pressmeddelande.

Telia har fokuserat på införandet av innovativa och digitala tjänster till pilotstudien. De ska leverera en tjänst som innehåller logistik, drift, mjukvara, hårdvara och support. Teleoperatören påbörjade sin satsning inom vård och hälsa tidigare i år och startade då ett samarbete med Imaginecare. Målet är nu att underlätta vårdenheter som vill supporta deras patienter med hjälp av digitala verktyg.

Ett proaktivt hälsostöd

– Imaginecare vill erbjuda ett proaktivt hälsostöd som stärker personens egenkraft. Tillsammans med våra partners vill vi driva utvecklingen mot en mer nära och tillgänglig vård för Stockholms invånare, säger Gustav Hjelmgren på Imaginecare.

Patienter som lider av kroniska sjukdomar spenderar största delen av sin tid utanför vården. Därför vill man nu att vården ska omorganiseras på så sätt att den hjälper patienten oberoende av plats och tid på dygnet.

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.