Den nya tjänsten ska hjälpa patienter inom primärvården att hantera sin hälsa oberoende av plats och tid på dygnet. 500 utvalda patienter från Åkermyntas vårdcentral i Hässelby ska delta i en pilotstudie som är ett samarbetsprojekt mellan hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Karolinska Institutet, Stockholms läns landsting, Telia, Capio med partnern Imaginecare.
Under sex månader ska en digital tjänst prövas för att se om man kan möjliggöra en säker kommunikationskanal för patienterna och vårdpersonalen på Capio via textmeddelanden och video.
Digitala lösningar för en ökad livskvalitet
Syftet med pilotstudien är att möjliggöra kommunikationen, delaktigheten och transparensen mellan patienter och sjukvård. Förhoppningen är att digitala lösningar ska bidra till en ökad livskvalitet för patienterna.
– Med digitaliseringens kraft eftersträvar vi att sätta patienten i centrum med utökad delaktighet och engagemang i sin egenvård säger Alex Jaranka, projektansvarig på Capio i ett pressmeddelande.
Telia har fokuserat på införandet av innovativa och digitala tjänster till pilotstudien. De ska leverera en tjänst som innehåller logistik, drift, mjukvara, hårdvara och support. Teleoperatören påbörjade sin satsning inom vård och hälsa tidigare i år och startade då ett samarbete med Imaginecare. Målet är nu att underlätta vårdenheter som vill supporta deras patienter med hjälp av digitala verktyg.
Ett proaktivt hälsostöd
– Imaginecare vill erbjuda ett proaktivt hälsostöd som stärker personens egenkraft. Tillsammans med våra partners vill vi driva utvecklingen mot en mer nära och tillgänglig vård för Stockholms invånare, säger Gustav Hjelmgren på Imaginecare.
Patienter som lider av kroniska sjukdomar spenderar största delen av sin tid utanför vården. Därför vill man nu att vården ska omorganiseras på så sätt att den hjälper patienten oberoende av plats och tid på dygnet.