Dstny: Det finns alternativ till Teams-telefoni att välja

Alla pratar om Teams-telefoni. Men Mattias Ohde på Dstny for service providers slår ett slag för att vi också ska prata om Zoom-telefoni och Webex-telefoni.

Dstny: Det finns alternativ till Teams-telefoni att välja

Dstny har mängder av Teams-användare inne i sina telefoni-lösningar, och Mattias Ohde poängterar flera gånger att Teams-telefoni är viktigt för Dstny.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Vi är nog den största externa aktören när det gäller Teams-telefoni. Vi har väl närmare 10 procent av alla telefonianvändare som finns hos Microsoft idag, säger han. Och vi utvecklar hela tiden våra tjänster mot Microsoft-plattformen.

Men nu vill han lyfta fram att det finns fler möjligheter för de som vill koppla ihop sin samarbetsplattform med sin telefoni-lösning. Dstny for service providers tar fram lösningar för operatörer och har nyligen lanserat två alternativ.

Dels en för Zoom och dels en för Ciscos Webex-lösning.

– Båda de här plattformarna har stora ambitioner och jämfört med Microsoft är de mer öppna och har fler möjligheter att anpassa det till den lösning som man vill ha, säger Mattias Ohde.

Berätta lite mer om er lösning för Zoom-telefoni!

– Zoom växer väldigt snabbt och kommer ju från en annan vinkel än mer traditionella telekom-bolag och har inte telefonin med i grunden. Det gör att det finns väldigt stora möjligheter för operatörerna att skapa en lösning där de lägger på växel-tjänster och mobilabonnemang och skapar ett helhetserbjudande, säger han och fortsätter:

– Det vi har gjort är att skapa den miljön där operatörerna kan erbjuda de här tjänsterna med Zoom som interface mot kunden.

Och är det samma sak ni gjort mot Webex-användare?

– Ja, det kan man säga. Webex är riktigt stort i världen och i Sverige finns det ett intresse för det som onprem-lösning för offentlig sektor. Det är många som har Cisco-utrustning kring videomöten eller nätverk och vi räknar med att operatörer och integratörer vill bygga vidare hos de kunder som är nöjda med sina Cisco-lösningar.

Hur ser intresset ut hos operatörerna för alternativ till Teams-telefoni?

– Många är lite rädda för att lägga alla ägg i samma Microsoft-korg där det är stenhård konkurrens om kunderna. Med de här alternativen så breddar man sin portfölj och positionerar sig som en relevant spelare för alla kunder. Man säkrar också sin position i värdekedjan eftersom Zoom inte har egna erbjudanden inom till exempel UCaaS utan verkar vara nöjda med de delar man själva har.

Vad tror du kommer krävas för att det här ska slå lika stort som Teams-telefoni?

– Zoom har redan i år ökat sin användarbas för Zoom-telefoni snabbt. Från noll till fyra miljoner användare så det är redan bevisat att operatörerna kan få intäkter här. För Cisco är det, som jag var inne på, de relationer man redan har med kunderna som är nyckeln.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.