Qunifi har Microsoft Teams-integrationer som sin specialitet. Kopplingen till Teams-telefoni som heter Call2Teams har UCaaS-leverantörer som kunder världen över.
Telekom idag bokade ett videomöte med Patrik Sörqvist som är ansvarig för Destiny for Service Providers, som utvecklingsdelen av Dstny kallas.
Varför gör ni det här köpet?
– På Dstny gjorde vi en analys att vi behövde förstärka vissa delar i vårt utbud för att bli ledande på vad kunderna vill ha framåt. Först köpte vi Telepo för att få en riktig bra uc-lösning. Sen köpte vi Meridix för att få till analys-delen och nu köper vi Qunifi för att stärka upp integrationsdelen, säger Patrik Sörqvist.
Integrationer pratar många om som allt viktigare i telekombranschen. Hur tänker ni?
– Vi tror ju inte att man ska leverera allt till företag, för de flesta företag har olika behov och vill kunna välja själva. Viktigaste då är att det ska funka ihop på ett sätt som är smidigt för kunden och inte nödvändigtvis för leverantören. Med det här förvärvet vill kunna knyta ihop alla delar på ett bättre sätt, säger Patrik Sörqvist och fortsätter:
– Det här handlar både om våra egna lösningar och hur man knyter ihop dem och hur man knyter ihop andras lösningar på ett bra sätt för kunden.
Qunifi är inte speciellt stora på den svenska marknaden, utan de flesta kunderna finns idag på den amerikanska marknaden. Teamet består idag av cirka 30 personer och de flesta jobbar i Storbritannien. Styrkan ligger i Microsoft-integrationer och tillväxten har varit rejäl under pandemin.
– Vi har ju också en Teams-integration som kommer att komplettera den nya vi får in från Qunifi. Vi tänker oss att vi nu kan vända på tratten och istället för att försöka sälja mer till våra befintliga kunder så får vi möjlighet att nå den stora gruppen på 270 miljoner Teams-användare som finns i världen.
Utöver Teams-integrationen finns även en ny lösning från Qunifi som är på väg ut på marknaden. Den bygger på Microsofts Operator Connect och heter Carrier Automate. Dstny tror att den har stor potential på den svenska marknaden.
– De flesta operatörer här klarar inte av att jobba direkt med Microsoft för att de är för långsamma och har för lång startsträcka och Microsoft rör på sig för mycket. Så ett projekt hinner inte klart innan Microsofts verklighet har förändrats och då blir det inget. Kan man istället jobba med en integrationspartner emellan så får man det här att funka smidigt.
Tänker ni bara på Microsoft-integrationer?
– Nej. Utöver det som vi ser idag som är Microsoft-orienterat så är det den typen av metodik och den typen av mindset som man har i bolaget som är intressant för oss. Det gör att man kan applicera det på andra typer av integrationer än Teams, man kan lätt se samma saker för Zoom eller något annat som kunderna vill ha. Vi köper helt enkelt ett team som är jäkligt duktiga på integrationer och automation.
Köpesumman är inte offentlig. Och Dstny är inte färdigt än med uppköpen.
– Vi har planer fortfarande, säger Patrik Sörqvist. Ett spännande område är customer experience. Vi får återkomma där.