E-handel ger konkurrenskraft

E-handel blir allt vanligare och kan leda till en större konkurrenskraft bland företagen. I alla fall enligt en doktorsavhandling vid Linköpings universitet.

Seth Jonsson vid ekonomiska institutionen i Linköping är mannen bakom avhandlingen. Han har utfört undersökningen både bland större och mindre företag och använt sig av fallstudier och enkätundersökningar för analysen.

Resultatet visar på att det kan finnas mycket att vinna av e-handel när det gäller effektivitet och konkurrenskraft. Elektroniska marknadsplatser och elektroniska förhandlingar underlättar handelsprocessen och kan ge ett högre värde för köparföretaget.

Det finns förstås problem som måste lösas inför framtiden. Många företag saknar till exempel de e-handelsapplikationer som behövs för att på ett smidigt sätt kunna delta på den elektroniska marknaden. Utvecklingen till trots är det fortfarande företagens förutsättningar som måste styra och inte den nya tekniken.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.