Det är jakten på ökad kundnöjdhet som ledde fram till att e-handlaren Nelly.com nu väljer att börja använda sig av en chatt-bot i kundtjänsten.
Därför väljer e-handlaren att använda sig av chattbot
kontaktcenter E-handelssajten Nelly har lanserat en chattbot som ska förstärka kundservice.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Chattboten är baserad på en teknikplattform från Hello Ebbot, ett svenskt företag som Telekom idag har skrivit om tidigare. Nelly beskriver boten som en digital medarbetare som kommer att vara tillgänglig dygnet runt, alla dagar i veckan, för att ge kunderna snabbare och mer tillgänglig service.
”Förstod direkt vad som var viktigt”
– Vi har under en längre tid tittat på botar men inte upplevt att de uppfyllt våra förväntningar. Hello Ebbots produkt är smart och intuitiv och deras utvecklingsteam förstod direkt vad som var viktigt för oss på Nelly, säger Mikaela Loch, produktägare för chatboten på Nelly.
– Vår förhoppning är stor positiv effekt för våra kunder som nu kan få snabb hjälp även när våra mänskliga agenter inte jobbar, och för våra medarbetare som får möjlighet att lägga sin tid på de mer utmanande kunddialogerna, säger Linda Stenholm på Nelly i ett uttalande.
Redo för 100 vanligaste frågorna
Chattboten kommer att kunna hantera de vanligaste frågorna från kunder helt på egen hand. Redan vid lanseringen är den programmerad för att kunna svara på 100 av de vanligaste frågorna, men med hjälp av ai och träning kommer den att fortsätta utvecklas över tid.
Hello Ebbots koncept bygger på att chattboten skickar vidare frågor som den inte kan besvara till en mänsklig medarbetare i kundservice. En stor källa till frustration vid interaktion med chattbotar är annars att kunden upplever att man fastnar i en återvändsgränd om frågeställningarna är för komplicerade.
– En stor fördel vi ser är att boten möjliggör för våra kunder att alltid kunna få hjälp direkt när behovet uppstår. Vi brukar vara snabba i chatten, men får nu lättare att leverera snabb service även vid extra högt tryck, säger Mikaela Loch på Nelly.