Dagens konsumenter har högre förväntningar på den digitala upplevelsen än vad e-handlarna lyckas svara upp till. Det framgår av en global undersökning från Optimizely där 5000 personer, däribland 1000 svenskar, svarat på frågor. Det är både konsumenter och e-handelsansvariga som har tillfrågats i undersökningen.
E-handlare lever inte upp till kundernas höga krav
kontaktcenter Trots ett starkt fokus på att förbättra den digitala köpupplevelsen lyckas man inte leva upp till kundernas förväntningar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
E-handelsföretagen i Sverige är införstådda med att de måste utveckla sin verksamhet för att skapa fortsatt värde för sina kunder, men trots det lyckas man inte leva upp till kundernas förväntningar.
Svårt inhämta kunskap
Hela 82 procent av företagsledarna uppger också att de tycker det är svårt att inhämta kunskap om vad som driver kundupplevelsen.
Undersökningen visar att nio av tio företag har vidtagit åtgärder under det senaste året för att förbättra kundupplevelsen. Trots det anser 75 procent av kunderna av företagen inte lyckas möta deras behov i köpupplevelsen.
Krävs ständig utveckling
– När världen har blivit alltmer digital har företagen tvingats att anpassa sig. Men att bara släcka bränder räcker inte för att långsiktigt växa och skapa framgång. Då krävs ständig utveckling, snabbt och i stor skala, för att möta kundernas förväntningar, säger Mårten Bokedal, marknadschef för Optimizely Sverige.
– Rapporten visar att riktigt adaptiva företag är de som förstår sina kunder, driver experimentering och fokuserar på resultat, fortsätter han.