Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Easy Telefoni: Vi har varit 100 procent molnbaserade länge

Molnväxel Det är inte bara Telness som kör 100 procent molnbaserat. Easy Telefonis lösning Easy Teams har varit där i ungefär två år.

Easy Telefoni: Vi har varit 100 procent molnbaserade länge

I går berättade vi att Telness i tystnad uppdaterade sin plattform tillsammans med Iotcomms.io i december förra året. Därmed flyttade man de sista bitarna i backend-lösningen till molnet och blev helt molnbaserade.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Vd Martina Klingvall berättade att det som är viktigt för dem med moln-lösningen är:

–  Två saker. Dels gör det att det blir mer kostnadseffektivt för oss – vi betalar bara för det vi använder och inte för fysiska servrar hela tiden – och att det underlättar innovation för produkten, säger hon och fortsätter:

– Dels blir lösningen också mer global. Nu funkar växeln i 66 länder och vi har redan kunder som har nummer i UK, USA med fler länder. Det fungerar både med fasta och mobila nummer. Det är unikt med molnbaserat vad jag känner till – annars går det med fysiska servrar och lite mer komplicerat.

Den svenska telekombranschen är på många sätt världsledande. Så självklart visar det sig snart att det finns fler bolag som tänker likadant. Ett av dem är Easy Telefoni.

– All vår backend ligger också i molnet. Så har det varit ända sedan vi drog igång Easy Teams som vi gjorde 2019, alltså för två år sedan, säger Filip Flink, produktmarknadschef på bolaget.

Varför valde ni den lösningen?

– Det var en självklarhet för oss att inte jobba med legacy. Vi utvärderade och valde att köra allt via Amazon web services. Det handlar om att tänka långsiktigt så att man får det skalbart och innovativt. Hittills är vi väldigt nöjda med det valet, säger han.

Hanterar ni också nummer från alla länder?

– Vår långsiktiga plan är inte att enbart jobba i Sverige, utan vi vill expandera. Rent krasst kan vi lägga in nummer redan, men ska man gå ner i tekniken och prata om det så är det skillnad på att göra det direkt eller mer som en ful-mex. Men oavsett så går det.

Precis som Telness och Telavox jobbar ni också för att sälja er lösning som whitelabel. Hur går det där?

– De har jättebra lösningar också så det är kul. Vi jobbar i det tysta och siktar i första hand på den svenska marknaden nu och har precis gjort klart en viktig uppdatering i tekniken för att förbättra hanteringen. Där har vi precis klart med ett avtal med en wholesale-partner som kommer whitelabla vår tjänst, som vi snart kommer att kunna berätta om.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!