Liksom de flesta andra leverantörer av chattbot-plattformar har svenska Ebbot byggt sin produkt kring ai-teknik, men nu växlar man upp användningen av artificiell intelligens ytterligare.
När ChatGPT lanserades i slutet av förra året blev plötsligt generativ ai en av de hetaste tekniktrenderna och nu släpper Hello Ebbot, som grundades 2018, en uppdaterad version av sin teknikplattform med en egen GPT-modell.
– Den snabba utvecklingen av AI och framför allt ChatGPT har förändrat både företagens och konsumenternas inställning till- och förväntningar på chattbotar och sättet man kan interagera med dem, säger Oliver Young, produktchef på Ebbot.
Hello Ebbot är inte ensamma om att använda sig av generativ ai i sin produkt. Men där många andra leverantörer har skapat integrationer till generellt tränade GPT-modeller så har Ebbot valt en lite annan väg – man har tagit fram en egen modell som endast är tränad på kundernas egna data och dessutom ska leva upp till kraven i dataskyddslagen GDPR.
Minimerar riskerna med felaktiga svar
Tack vare att träningsdata endast kommer från den egna verksamheten minimerar man riskerna med att chattboten ger felaktiga svar eller, i värsta fall, rekommenderar produkten från någon av era konkurrenter.
– Risken med att använda en chattbotleverantör som saknar en egen GPT-modell är att man tappar kontrollen över sin datasäkerhet och personuppgiftshantering. Detta på grund av att många tredjepartslösningar lagrar data utanför EU, där andra regler och lagar om personuppgiftshantering gäller, fortsätter Oliver Young.
Träningsdata kan exempelvis utgöras av företagets egen kunskapsdatabas eller FAQ-dokument och enligt Hello Ebbot ska det bara ta ett par minuter att sjösätta en ny chattbot.