Effero ska stärka TDCs kommunikation som tjänst

(Uppdaterad) TDC köper telefonibolaget Effero. Målet är att erbjuda marknades bästa service kring kommunikation som tjänst. Effero förlorade nyligen sin största kund när Volvo i stället satsar på egen ip-telefoni.

TDC fortsätter sin aggressiva expansion i och med uppköpet av telefonibolaget Effero. Främst ska köpet förstärka TDCs erbjudande inom Kommunikation som tjänst (kst) och målsättningen är att ha fördubblat TDCs omsättning fram till år 2012. Vad affären är värd vill man inte säga och Effero kommer som dottebolag att fortsätta agera under samma namn.

– Vi ska stå ut från våra konkurrenter genom att erbjuda marknadens bästa service kring Kommunikation som tjänst, det kan vi förverkliga tillsammans med Effero. Vi har redan i dag ett bra utbud för våra företagskunder och förbättrar nu detta ytterligare, säger Ulf Baggström, vd för TDC.

Känner varandra

TDC har samarbetat med Effero ett flertal tillfällen och har även nu pågående projekt inom Västerås kommun samt vid Stockholms Läns Landsting.

Effero ansvarar för drift förvaltning och utveckling av telefoni och har i dag drygt 100 000 anknytningar. Företaget hjälper kunderna att skapa ordning i sina telefonisystem genom en rad olika tjänster. Bland annat kan man hjälpa med administration, växelbemanning, utbildning i telefonisystem och upprättande av företagsgemensam telefonkultur.

– Att bli en del av TDC och deras erbjudande kommer innebära fantastiska möjligheter till nya kunder, säger Jonas Magnusson, vd för Effero.

Framtidstro

Volvo var tidigare Efferos största kund men beslutade nyligen att själva ta över all telefoni i ett steg mot ett standardiserat ip-baserat telefonisystem för hela koncernen. Mer om det går att läsa i det kommande numret av Telekom idag den 7 februari.

TDCs uppköp av Effero beräknas vara genomfört i mars efter ett godkännande från Konkurrensverket. Innan dess uttalar man sig inte om strategiska målsättningar, men avsikten är att expandera verksamheten snarare än att lägga ner den.

– Vi är glada och stolta över att ha vunnit den här affären som även andra intresserat sig för. Jag tror att både vi och Effero känner att det här var bästa lösningen för bägge parter, säger Ulf Baggström till Telekom idag.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.