I januari inträffade en rikstäckande säkerhetsincident hos Telia som uppstod till följd av en felaktig konfigurationsändring i operatörens interna system. Mellan 150 000 och 225 000 användare drabbades av problemen som pågick i drygt fyra timmar. Incidenten påverkade nätverk, tjänster och samhällsviktiga funktioner genom att förhindra kunder från att nå både 114 14 och 1177.
Efter säkerhetsincidenten: PTS granskar Telia
Operatörer Post- och telestyrelsen inleder nu en granskning av Telia efter en incident som orsakade stora problem för hundratusentals användare i januari tidigare i år.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Till följd av detta kommer nu PTS att genomföra en utredning och se över Telias rutiner och processer för riskanalys och riskhantering av förändringsarbete. Syftet med granskningen är att fastställa om Telia uppfyller de säkerhetskrav som PTS har fastställt i sina föreskrifter om säkerhet i nät och tjänster.
– Vi hade en driftstörning i januari som påverkade vissa företagstjänster. Vi jobbade med högsta prioritet för att lösa det så snabbt som möjligt, och vi kunde åtgärda det relativt snabbt. Enligt rutin skickade vi därefter en incidentrapport till PTS och vi kommer självklart samarbeta i deras kommande uppföljning. Vi beklagar än en gång den påverkan som detta fick för vissa av våra kunder, skriver Kim Sjölund, pressansvarig på Telia, i en kommentar till Telekom idag.
För att genomföra denna utredning har PTS begärt att Telia lämnar in nödvändig information och uppgifter om händelsen.