Efter storaffären: ”Har tagit oss från korpen till Champions League”

Branschen I februari köpte Globalconnect kommunikationsoperatören Open Universe. En strategisk miljardaffär som man nu menar ska ge enorm utväxling. 
– Vi hade höga förväntningar, men på kompetens har vi fått överleverans, säger Henrik Gustafsson på Globalconnect.

Efter storaffären: ”Har tagit oss från korpen till Champions League”

I fjol stod det klart att en jätteaffär i telekombranschen skulle bli av. Fiberaktören Globalconnect förvärvade det Telenor-ägda Open Universe för tre miljarder kronor. Den 1 februari genomfördes affären, men vad innebär det för företagets framtid? Telekom idag fick en pratstund med Henrik Gustafsson, kommersiellt ansvarig och samverkanschef på Globalconnect och på vars bord Open Universe ligger.
– Vi kan börja med att ta ett steg tillbaka och förklara det strategiska beslutet: Det här var ett kompletterande förvärv. Vi på Globalconnect har ju doppat tårna lite i det här med att vara en kommunikationsoperatör, men det här har tagit oss från korpen till Champions League. Vår stora ambition med Open Universe var att få med all personal och kompetens, säger han.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Medarbetarnas kompetens högt värderat

Det har nu gått tre månader sedan köpet och för Henrik har tiden används mycket till att visa för sina nya kollegor hur högt värderade de är hos Globalconnect.
– Vissa har uttryckt det starkare, men utan att stöta mig med någon kan jag säga att Open Universe har varit eftersatt hos Telenor. Därför känner jag mig väldigt komfortabel med att jag tror att medarbetarna, och där kan jag stoltsera med att alla är kvar, känner att de kommit till en ägare som vill satsa på dem. I mitt huvud har 100-dagarsplanen varit att säkra personalen – att försäkra dem om att det inte är spel för galleriet utan att det är dem vi vill ha.

– Jag kan inte nog poängtera hur oerhört imponerade vi är över Open Universe-personalen. Den expertis de besitter i alla avdelningar hjälper oss att bli bättre. Vi hade höga förväntningar, men på kompetens har vi fått överleverans.

Open Univers blir kvar som varumärke

Men vad händer då med varumärket, ska man segla under Globalconnects fana framöver. Nej, där är man tydliga med att det är Open Universe varumärke som gäller även framöver.
– Vi måste visa oss ödmjuka med att Open Universe har ett fantastiskt varumärke som kommunikationsoperatör. Det kompletterar Globalconnect väldigt bra och även om det låter klyschigt så är det en ekvation där 1+1 blir 3. För de har starka kommunrelationer där vi ligger svaga och tvärtom.

Samma sak gäller för kunder och avtal. Det kommer inte bli några större skillnader och förhoppningen är snarare att de inte märker övergången förrän de ser att de fått nya möjligheter.
– Självklart kommer det sek en teknisk migrering när de flyttas från Telenor till vår plattform, men det sker ju i bakgrunden. Det viktiga som är bra för slutkunden är ju att vi är ett öppet nät och inte tjänsteleverantörer själva – därför kommer vi kunna ge bredare erbjudanden till alla kunder.

Innovation och utveckling är framtidsreceptet

På lite längre sikt, vad hoppas då Globalconnect att affären ska ge. Det är ju ingen liten summa man investerat.
– Först ska jag vara tydlig att även om jag är chef för den här avdelningen så har jag ett smörgåsbord av ansvar. Den som är direkt chef för Open Universe är den kompetente Richard Hjälm och hans team. Men jag kan säga att vårt mål är att vi verkligen vill få igång en innovations-satsning så att vi kan erbjuda spännande nya tjänster för stadsnäten och kunderna. Exakt vad det handlar om kan jag inte uttala mig om än. Så kombinera deras kompetens med vår investeringsvillighet – där har jag en tydlig förväntansbild av att vi ska få igång utveckling på en helt annan nivå.

– Men med det sagt, vi förvärvade drygt 200 000 fastigheter och vi vill ju att det ska växa. Jag har varit med länge och vet att många företag misslyckas med sina förvärv. Det ska vi inte göra här. Vi har betalt tre miljarder för den här verksamheten och vi vet att gör vi det rätt kan vi använda det som en hävstång för att växa, säger Henrik Gustafsson.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.