Efter stormen – nu granskas branschens katastrofhantering

Operatörer När stormen Alfrida härjade över Sverige drabbades många. Avbrott i tele- och internettjänster var omfattande.
Nu kommer PTS granska om operatörernas hantering av det hela är godtagbar.

Efter stormen – nu granskas branschens katastrofhantering

Digitalisering för med sig många goda ting, men en baksida av den är att vi blir väldigt sårbara och utsatta vid ett avbrott och störningar. När Stormen Alfrida slog till drabbades många av strömavbrott samt blev avskurna från kommunikationsnäten.

Men hur agerade operatörerna? Nu ska Post- och telestyrelsen nu granska huruvida incidenthanteringen varit godtagbar i förhållande till kraven om driftsäkerhet.

Myndigheten skriver att även om åtgärda strömavbrott primärt är ett ansvar för elbolagen – sp finns det även regler som operatörerna måste leva upp till. Dessa så kallade ”rimliga krav på driftsäkerhet” gäller oavsett om det är strömavbrott eller andra påfrestningar.

Enligt gällande föreskrifter ligger det på operatörerna att se till att alla incidenter rapporteras internat och att åtgärder ”vidtas skyndsamt”. Därutöver ska de även ha system som slår larm vid störningar och avbrott – samt en beredskap att, oavsett tid på dygnet, kunna hantera dessa och påbörja åtgärder.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter