Efter två års nedgång – nu växer mobilmarknaden igen

mobiler Enligt analysföretaget Canalys ökade den globala mobilförsäljningen under det sista kvartalet 2023 – och det var Apple som för första gången var den ledande leverantören under helåret 2023.

Efter två års nedgång – nu växer mobilmarknaden igen

Efter sju kvartal av nedgång vände marknaden för smartphones uppåt under det fjärde kvartalet 2023. Det visar en färsk rapport från analysföretaget Canalys.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Jämfört med fjärde kvartalet 2022 såldes det åtta procent fler mobiler under samma period i fjol, vilket motsvarar totalt 320 miljoner enheter, och för första gången någonsin är det Apple som är den ledande leverantören.

Apple stod för nästan var fjärde smartphone (24 procent) som levererades under det fjärde kvartalet, vilket kan kopplas till lanseringen av nya Iphone-modeller. Samsung återfinns på andraplats med en marknadsandel på 17 procent. Därefter följer Xiaomi, följt av Transsion och Vivo.

Även om året fick en stark avslutning har marknaden krympt enligt Canalys. Jämfört med helåret 2022 såldes det fyra procent färre smartphones under 2023. Även när det gäller helåret 2023 så var Apple den ledande leverantören, även om skillnaden jämfört med tvåan Samsung är hårfin eftersom båda hamnar på en marknadsandel i närheten av 20 procent.

”Kan fokusera på produktinnovation”

– Produkter i mellan- till lågprisskiktet är tillväxtmotorerna i denna återhämtningsvåg, hjälpta av en återhämtning i efterfrågan på tillväxtmarknader som Mellanöstern och Afrika, Asien och Stillahavsområdet samt Latinamerika, säger Toby Zhu, analytiker på Canalys i ett uttalande, och fortsätter:

– Samtidigt, med lagertryck och global inflation som fortsätter att minska, kan leverantörer äntligen fokusera på produktinnovation och utveckling av långsiktiga strategier, vilket lägger en solid grund för det kommande året.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.