Elin Strindmark om framtidens digitala samarbete: ”Ai kommer spela en väldigt stor roll”

Framtidens digitala samarbete Inom fem år kommer vi att se mer verksamhetsanpassade mötestjänster och det kommer vara betydligt lättare att jobba över olika applikationer. Dessutom kommer ai att förändra det digitala samarbetet i grunden. Det spår Elin Strindmark som är ansvarig för smart arbetsliv på Telia.

Elin Strindmark om framtidens digitala samarbete: ”Ai kommer spela en väldigt stor roll”

För fem år sedan såg det digitala samarbetet på många sätt helt annorlunda ut än i dag. Microsoft Teams och Google Meet var nylanserade tjänster. Meta hette fortfarande Facebook och att jobba hemifrån var inte lika vanligt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Mycket har hänt sedan dess. Digitaliseringen har verkligen fått fäste, de fysiska mötena har blivit färre och nya former för samarbete har utvecklats.

Men hur kommer det här samarbetet att se ut om fem år? Kommer vi tillbringa all vår tid i Metaverse? Vad för krav kommer ställas på utrustningen? Och vilken roll kommer artificiell intelligens att spela?

Tidningen har pratat med några av Sveriges främsta experter på digitalt samarbete för att få svar. Elin Strindmark är ansvarig för smart arbetsliv på Telia och näst ut i serien.

Vad är det största hindret för digitalt samarbete idag?

– Nu skulle jag säga att det är säkerheten. Trots att det finns väldigt många bra verktyg och enkla åtgärder att vidta för att de anställda ska kunna jobba hemifrån på ett säkert sätt så känner många företag att de då inte har den kontroll de skulle vilja ha över sin it-miljö, säger Elin Strindmark.

”Kan handla om enkla saker”

Det är enligt Telias expert viktigt att inte låta rädslan för cyberhot hindra det digitala samarbetet. I stället behöver man göra en riskanalys och bedöma vilka system de anställda ska ha tillgång till hemifrån och vad som bara ska vara tillgängligt på kontoret.

Elin Strindmark.

– Det måste vara lätt för de anställda att göra rätt. Det kan handla om enkla saker som att sätta in ett simkort i datorn, använda en vpn-tunnel eller att se till att all hård- och mjukvara är uppdaterad till de senaste versionerna.

För ett drygt år sedan var det största hindret något annat enligt Telias årliga digtal index. Då ansåg operatörernas företagskunder att välbefinnandet hos de anställda var den största digitala utmaningen.

– Vi har pratat väldigt mycket om vad det berodde på internt och har landat i att det nog berodde på att vi precis hade kommit ut ur pandemin där distansarbetet var påtvingat. Min bild är att företagen och anställda nu ser det hybrida arbetssättet som en fantastisk möjlighet och att hindret nu mer är att ske på ett säkert sätt, oavsett om man är på kontoret, hemma eller på coworking space där arbetsgivaren hyr in sig. Sedan kommer företagen behöva fundera på hur man skapar ett närvarande ledarskap i en hybrid miljö och fungerade arbetssätt och rutiner i vardagen som både säkerställer engagemang och välmående bland medarbetarna.

Vilka ligger i framkant när det kommer digitalt samarbete idag?

– Jag tycker det är väldigt spännande med företag som går all in och ändrar arbetssätt med ny teknik. Ett bra exempel är Kjell & Company som för ett år sedan gick över till Teams Telefoni. De gick från en väldigt traditionell växel till en helt molnbaserad lösning. De har lyckats byggt upp ett starkt samarbete mellan butikerna för att utbyta kompetens med hjälp av de här verktygen och har på det sättet lyckats förbättra kundupplevelsen. De la en plan och har jobbat efter den hela vägen ut mot slutkunderna och har på det sättet uppnått fördelar i hela processen.

”Avsaknaden av funktioner är inte problemet”

Medan bank-, it- och telekomsektorn är branscher som av naturliga skäl ligger långt fram när det kommer till digitalt samarbete finns det sektorer som har stora resor att göra. Elin Strindmark exemplifierar med utbildningsväsendet.

– Under pandemin arbetade skolorna på vissa nivåer med de här verktygen, men nu behöver man vidareutveckla det. För att skapa en skola där man möter elever med olika behov och förutsättningar på ett bättre sätt tror jag det behövs mer digitala verktyg. En digital undervisning skulle kunna vara ett bra sätt att fånga upp vissa av barnen som idag är hemmasittare.

Vilka nya funktioner hoppas du på?

– Om jag ska vara ärlig tror jag inte att det är avsaknaden av funktioner och tjänster som är problemet. Det finns otroligt många funktioner i Office-paketet, Cisco, de olika växellösningarna och så vidare. Man kan efterfråga i princip vilken funktion som helst så kommer någon och påpekar ”jo men det där finns”. Däremot hoppas jag att utvecklingssidan blir bättre på är att få till guide och hjälpfunktioner. Det behöver bli enklare att hitta de nya funktionerna och tjänsterna som passar just mig och min bransch.

Att företag och organisationer bara använder en bråkdel av funktionerna som finns tillgängliga i deras befintliga system är ett problem. Elin Strindmark tror att problemet kan minimeras med nya utbildningsstrategier.

– När du tar en ny växellösning i drift, eller vad det nu kan vara så är de flesta organisationer jätteduktiga på att ha en utbildning precis i början. Men för att få ut mer av verktygen är det bra att ha en ny utbildning efter ett halvår också. Det är först då de då de kluriga och verksamhetsnära frågorna kommer.

Är det någon av de vanliga framtidstrenderna på det här området som du inte tror på?

– Här är det lätt att det blir ”Internet är bara en fluga” och det misstaget vill man ju inte göra, men det här med avatarer i olika samarbetstjänster måste jag väl erkänna att jag är lite skeptisk till. Jag ser inte riktigt användarnyttan, samtidigt har jag en son som gamear så det är nog en generationsfråga också.

Om du får drömma fritt hur ser det digitala samarbetet ut om fem år?

– Ai kommer att spela en väldigt stor roll i det framtida samarbetet. Vi har ännu inte ens sätt de företag, märken och kanske till och med branscher som kommer att tillkomma. Sen hoppas jag att vi kommer kunna jobba mer över olika applikationer. På Telia har vi redan idag ett verktyg som heter crowd insights, där vi kan se trafikmönster och så vidare. Den typen av verktyg kommer vi få se mer av eftersom det är så tillämpbart för många olika branscher. Jag tror det kommer användas i allting från trafikplanering till vilka miljöåtgärder som ska sättas in.

”Tänket har inte riktigt fått fart än”

Dessutom hoppas Elin Strindmark att mötestjänsterna och de tillhörande verktygen blir mer specifikt verksamhetsanpassade.

– I stora organisationer blir det lätt all in och samma verktyg till alla. En stor del av organisationen kan sitta i Teams, men en del digitala möten kanske ska ske på andra plattformar med säker inloggning. Exempelvis läkare i patientsamtal eller känsliga investeringsbeslut. Det finns tjänster för det här redan idag, men tänket har inte riktigt fått fart än. Jag hoppas att det ser annorlunda ut om fem år.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.