Lars-Michaël Paqvalén tar Aastras beslut om att stoppa EMS som ett kvitto på att kunderna vill ha mer nätcentriska lösningar.
– Marknaden skiftar snabbt nu och lågkonjunkturen kommer att driva på övergången till tjänstebaserade kommunikationslönsingar. Vi växer med 20–30 procent per månad bara i Sverige.
Nord växer snabbt
Telepo börjar få framgångar via partners som säljer mobil unified communications som tjänst. GSM Suomi Finland är en och i Sverige utmärker sig Nord Solutions.
– Just nu har vi 3 000 användare på Telepos plattform. Till jul tror jag att vi är uppe i 5 000 användare. Det är en snabb tillströmning av kunder som har insett att de inte vill äga sin kommunikationslösning själva, säger Björn Palm, vd på Nord Solutions.
Nyligen knyckte de en kund med en rikstäckande organisation från Telia. Det var i stark konkurrens med TDC. Telekom idag återkommer med detaljer om den affären.
Nord Solutions hade tidigare som integratör och tjänsteleverantör mycket fokus på Ericsson/Aastras växlar MD110 och MX-One, med exempelvis Carnegie som viktig kund. Tanken var då att erbjuda Telepo-tjänsterna ovanpå den grunden, men nu väljer man att fokusera på Telepo-platformen.
– Det är svårt att hitta bra lönsamhet i att jobba med små, lokala system. Dessutom har vi en starkt relation till Telepo. De är inte större än att vi kan vara med och påverka utvecklingen av plattformen, vilket var tungrott hos Ericsson tidigare, säger Björn Palm.
100 miljoner 2010
Nord Solution visar också på en snabb omsättningsökning. År 2006 låg den på 13 miljoner kronor, 2007 blev den 27 miljoner och i år räknar man med en omsättning på runt 45 miljoner.
– Målet är en omsättning på 100 miljoner kronor år 2010, säger Björn Palm och tillägger att han hoppas kunna ta produkten Nord Extension till kunder utanför Sverige.
Företaget erbjuder även mobil administration som tjänst, producerad med Excitors plattform, och så kallad desktop management.
Återförsäljare utbildade
Enligt Lars-Michaël Paqvalén innebär Ericsson/Aastras oem-avtal för mjukvaran i EMS att det är många i hela Europa som har hunnit skaffa sig kompetens på Telepos system. Efter beskedet från Aastra om nedläggningen av EMS-servern är det ett antal återförsäljare som har hört av sig med funderingar om hur de ska kunna gå vidare.
– Själva har vi fått de intäkter från EMS-produkten som vi budgeterat med. Samtidigt har det inte blivit några ytterligare licensintäkter via de volymer som Ericsson satte upp som mål från början, konstaterar Lars-Michaël Paqvalén, som betonar hur viktigt samarbetet med Ericsson har varit för Telepos utveckling och att samarbetet med Aastra är fortsatt gott.
publicerad 17 oktober 2008