I Det mest speciella med TCO:s satsning är att de i sin kampanj själva använder sig av teknik som på sikt spås förändra svenska tjänstemäns vardag. Chattbotar, både de som utnyttjar artificiell intelligens men också de mer enkla varianterna utan sådan, spås förändra våra arbetsliv enormt. Det handlar om funktioner för att planera våra liv eller kontakta en kundtjänst, exempelvis. Det här är grunden i den kampanj som TCO nu startat och som inkluderar en chattbot som svarar på frågor om arbetsrätt och fackliga frågor. På en särskild sajt kan man ställa frågor till en chattbot som läser upp svaren – chatt kombinerat med verktyg för röstsyntes. Och för att driva människor till boten har man också arbetat med filmer (som fått en hel del spridning, förövrigt).
Den nya tekniken tar arbetsomställningen ett steg längre – nu är det inte längre industrirobotar som ersätter tillverkande industri eller andra typer av kroppsarbete, det är tjänstearbeten som ersätts. Kanske är det då inte så konstigt att TCO, centralorganisation för 14 fackförbund, engagerar sig i det här.