En digital doldis

Krönika Snudd på alla moderna företag har insett vikten av att digitalisera sin verksamhet. Det går knappt att läsa en branschtidning, ta första steget in på ett seminarium eller slå sig ned vid ett fikabord förrän du hör det sjungas digitaliseringens lov.

En digital doldis

Vid sidan av står jag och njuter. Något annat kan en Sverigechef på en av de ledande globala leverantörerna av tjänster och infrastruktur inom ICT knappast göra. Men trots att jag är nöjd med den växande teknikinsikten kan jag inte låta bli att bli fundersam.

Taxiresor, övernattningar, matkassar och mode, allt som tidigare vara analogt ska konverteras till ettor och nollor. Och helst av allt ska de upp i molnet. Men om allt kan digitaliseras och moderniseras, varför halkar vi då efter med telefonin – en av de viktigaste redskapen från vår förra teknologiska revolution?

Ända sedan Alexander Graham Bells dagar har telefonen varit det mest självklara kommunikationsmedlet. Helt plötsligt kunde människor runt om på jorden kommunicera med varandra i realtid. Aldrig hade världen varit så liten. Aldrig hade världen varit så modern.

Det är i dag länge sedan e-posten ersatte den traditionella posten. Våra arbetsdagar består av moderna molnbaserade samarbetsprogram. Men den gamla telefonpucken har en stadig position i konferensbordets mitt. Liksom många skrivbordstelefoner. Stenålderstelefoni är vad jag kallar det.

Så hur har vi hamnat här?

Telefoni har genom historien hanterats som en teknik utan större utmaningar. En fråga så lätthanterlig att den oftast landat på lokal nivå. Många företag har därför ingen enhetlig lösning för telefoni. Vi i Sverige gör på vårt sätt. I Danmark gör de på sitt. Vilka kostnader som är kopplat till detta är det få som har en överblick över. Men det finns hjälp att tillgå. Hjälp som inte bara sparar pengar utan också förenklar vår vardag.

Hjälpen stavas oip (voice over ip) och slog igenom redan i början av 2000-talet. För första gången kunde vi nu kommunicera över internet. Tack vare voip fick vi en bredare vy över hela organisationens telefoni. Dessutom innebar det lägre samtalskostnader oavsett varifrån samtalen ringdes.

Men de tidiga lösningarna krävde ofta kostnadsintensiv installation och drift, inte helt ovanligt kontrakterad med en extern partner, vilket gjorde att de reella kostnadsbesparingarna ofta uteblev.

Nästa steg togs när vi klev in i 2010-talet och det komplicerade blev lätt. En rad nya molnbaserade kommunikationslösningar såg dagens ljus. Skype for Business är en av dem som via rätt operatör kan tillhandahålla en central och global telefonilösning där du kan delta i röstsamtal och videosamtal, dela och presentera dokument till alla oavsett geografiskt läge eller enhet. Skype for Business hanterar allt det tidigare lösningar inte klarade av till fullo och är en kostnadseffektiv, användarvänlig helhetslösning för alla företag, oavsett storlek. Gör det till ditt ansvar. Låt telefonin stå för en kostnadsbesparing i bolaget som förhoppningvis lämnar plats för investeringar på andra spännande områden.

Ta ett steg in i framtiden. En digitaliserad framtid där vi låter den moderna telefonin stå i längst fram. Det är Bell värd.

 Fredrik Fagerlund, Sverigechef på Interoute

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter