Det moderna kontaktcentret är byggt för att hantera mängder av olika kanaler för kommunikation med kunderna. En tydlig trend, som förstärktes under coronapandemin, är att allt fler kunder ser fördelar i att använda de digitala kanalerna, vilket CX Today rapporterar om.
Enghouse: Digitala kanaler är här för att stanna
kontaktcenter De digitala kanalerna är här för att stanna i kontaktcentret. Det konstaterar Enghouse Interactive i en ny rapport.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
I rapporten “The Changing Landscape of Customer Communications” har Enghouse Interactive tittat närmare på hur kundernas syn på olika kanaler har förändrats under de senaste två åren.
Ökade investeringar i kundservice
Av rapporten framgår att många organisationer har stark fokus på att förbättra kundupplevelsen just nu. Av de tillfrågade organisationerna är det 59 procent som har ökat investeringarna i kundservice under de senaste två åren. Däremot anser endast 17 procent av kunderna att man har upplevt en förbättrad kundservice under coronapandemin.
Man ser också ett skifte i vilka kanaler som kunderna föredrar. Under coronapandemin har e-post minskat i betydelse medan sms och sociala medier har vuxit i popularitet. Rapporten visar att mängden meddelanden som skickas via olika sociala medier förväntas att fördubblas mellan 2021 och 2024.
Medför en del utmaningar
Användningen av nya, digitala kanaler medför också en del utmaningar. It-säkerhet toppar listan över det som företag och organisationer oroar sig över medan undermåliga systemintegrationer kommer på andra plats. Så många som 91 procent av de tillfrågade har stött på utmaningar i samband med att man implementerade nya tekniklösningar inom kundservice.