Enghouse Interactive släpper nya produkter i de nordiska länderna

Kontaktcenter Europachefen utlovar lika stort fokus mot Norden som den övriga europeiska marknaden – med nya produktsläpp. Och Enghouse Interactive har för avsikt att fortsätta införliva nya företag i koncernen.
– Jag vill förvärva flera organisationer i de nordiska länderna, säger Paul Sarin till Telekom idag.

Enghouse Interactive släpper nya produkter i de nordiska länderna

Bolaget levererar mjukvara och tjänster för kontaktcenter över hela världen. Men Enghouse Interactive har även en tung närvaro på vår marknad – och Europachefen försäkrar att Norden fortsatt kommer vara ett betydelsefullt ben.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– För nästa räkenskapsår vill vi inom företaget se samma tillväxt i de nordiska länderna som i övriga Europa – mitt fokus kommer vara lika stort för båda de regioner jag ansvarar för, som är Västra Europa och Norra Europa. Just Norden är väldigt viktigt för oss, och inom kort kommer vi introducera fler av våra globala produkter även i de nordiska länderna. Bland annat Enghouse Cloud Contact Center as a Service, där vi samarbetar med bland andra IBM som plattformspartner, säger Paul Sarin till Telekom idag.

Lanserar ett grafiskt verktyg

Från att den globala marknaden för kontaktcenter i molnet 2017 omsatte 6,4 miljarder dollar så räknar man med att den 2023 kommer omsätta drygt 24 miljarder dollar årligen. Europachefen konstaterar att det är av största vikt att Enghouse kan leverera de lösningar som kunderna önskar, oavsett om de vill ha en lösning via moln som tjänst eller inte .

Bland produkterna som kommer att lanseras på den nordiska marknaden finns Enghouse BI. Det är ett grafiskt verktyg som erbjuder ett nytt sätt för att visualisera och interagera med all den data som genereras och sparas i kontaktcentret – om kunder, agenter och deras konversationer. Enligt Enghouse bidrar BI:s anpassningsbara datamodeller till att ge sekundsnabba svar på komplicerade frågor.

Här sker den stora tillväxten 2020

Vidyo är en annan produkt som man kommer fokusera på ännu mer. Det är en plattform för video där alla med en internetuppkoppling kan använda vilken enhet som helst för att delta i möten – och dela bild, ljud och video i HD-kvalitet.

– Vi har redan ett stort avtryck med Vidyo inom hälso och sjukvårdsmarknaden samt inom kommuner som vill ha möjligheten att exempelvis kunna kommunicera med- och möta sina medborgare på distans på ett kvalitativt sätt. Det unika med Vidyo är att våra kunder och partners har möjligheten att bygga sina helt egna tjänstepaketingar kring den här produkten. Det här gör att varje bransch kan möta just sina kunders behov med skräddarsydda lösningar. Det här avtrycket avser vi att både utöka och förädla även på den Nordiska marknaden, säger Sarin.

– Den stora tillväxten 2020 kommer vara inom videoapplikationer, och vi kommer definitivt ta en större marknadsandel i Europa med de här produkterna, säger han.

Sarin noterar att marknaden rör sig mot att kunderna vill kunna skala upp/ner- och slå av/på funktionalitet utan att ha overhead, exempelvis kring dataresurser. Framöver kommer det vara mjukvara som tjänst/färdiga tjänstepakteringar som gäller, och man blir mindre beroende av IT-resurs on site – där det istället är företag som Enghouse som fokuserar på att också leverera tjänsterna. Och enligt Sarin är framtiden för kontaktcentret att allt kommer bli digitalt.

En av de stora förändringarna 

– Röst kommer inte försvinna på ett bra tag, men användningen av sociala medier och video blir väldigt viktig. Min egen känsla är att man måste ha en ganska komplett täckning, men jag tror att just videobaserade applikationer kommer spela en stor roll – för video förstärker interaktionerna och ger ökad träffsäkerhet. En av de stora förändringarna handlar om övergången från on premise till moln. Men också att man går mot operationell expenditure istället för capital expenditure – man går mot en ”mjukvara som tjänst-modell”, säger han.

Siktar på att förvärva nordiska bolag

I maj förvärvade Enghouse amerikanska Vidyo, och i oktober kom det senaste tillskottet. Det är franska Eptica, som har utvecklat en AI-plattform för analys av tal och text. Europachefen ser också en tillväxt gällande förvärv i de nordiska länderna, även om han är förtegen om vilka bolag som är av intresse.

– Vi har alltid ett antal måltavlor som vi jobbar på, och jag vill förvärva flera organisationer i de nordiska länderna, säger Paul Sarin.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter