Enghouse: Tillgängliga Teams-api:er utökar inte tjänsten som vi idag kan erbjuda

Telefoni Microsofts guldpartner Enghouse väljer en annan väg än Tendfor och Competella när det gäller Teams-telefoni. Här förklarar man varför.

Radek Zalewski är produktansvarig för Enghouses satsningar på Microsoft Teams integrationer i Trio-plattformen. Det händer mycket med utvecklingen av telefoni i Teams, så Telekom idag passade på att ta en pratstund med honom på Enghouse kunddagar på Arlanda i veckan.

Hur ser Enghouse på telefoni i Teams?

– Vi ser att dagens telefoni i Teams matchar behoven och med det nuvarande sättet för en integration av Trio Enterprise med Teams kommer inte kunderna att behöva tveka att flytta sitt CC till Teams, säger han.

I veckan skrev vi om att svenska bolag leder utvecklingen av telefoni byggd på Microsofts egna api:er i Teams. Ni är guldpartner till Microsoft, men har valt att inte hoppa på api-spåret för Teams. Varför?

– Vi har valt att börja med att monitorera närvaro i Teams och skapa agent- och användarwidgets för att stärka Teamsanvändaren. Kunderna i Norden och Europa måste fortfarande arbeta med en SBC (session border controller, reds anm) som ägs av dem själva, till exempel en moln-SBC i Azure  eller genom att köpa ett paket från en tjänsteleverantör. Vi ser inte att det Calling api som är för närvarande finns tillgängligt utökar tjänsten som vi idag kan erbjuda baserat på för närvarande tillgängliga och välbeprövade gränssnitt, säger han och fortsätter:

– Enghouse arbetar internt med att utvärdera olika proof of concept för att stärka användarens upplevelse ytterligare med hjälp av Teams övriga gränssnitt.

Du träffar många kunder som är intresserade av att kombinera kontaktcenter-lösningen med Teams. Vad är de ute efter?

– Det främsta skälet är att man vill lägga till kontaktcenter till team och kanaler och att arbeta med en gemensam arbetsyta. Därefter vill kunden försäkra sig om att övergången till Teams inte kommer att skapa ett gap i funktionaliteten som finns tillgänglig idag. Det är denna del vi på Enghouse fokuserar på. När vi säkerställt att kunden kan erbjuda sina kunder samma service som förväntas kommer vi att se till att nya möjligheter med Microsoft Teams kan nyttjas.

Och finns det något som de är oroliga för med Teams-telefoni?

– De nordiska kunderna är oroliga för förlust av mobilitet när de inte sitter vid sin dator för samtalshantering, det finns ett behov av samarbete med mobila tjänsteleverantörer, detta får inte glömmas.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter