Enklare serva mobiler med omsi

Nokia, Siemens och Sony Ericsson gör det enklare att serva mobiler genom att införa ett öppet gränssnitt för underhåll och service av mobiltelefoner. Det nya kommunikationsgränssnittet går under namnet open mobile service interface, omsi.

Det är ingen exklusiv företeelse som de tre företagen vill genomföra utan de uppmanar andra i branschen att ansluta sig. Uppmaningen omfattar andra tillverkare, operatörer, programvaruleverantörer och andra i branschen som berörs.

Omsi är tänkt att förenkla service och underhåll av mobiltelefoner genom att en pc-applikation ska kunna användas för mobiler från alla tillverkare. Det gör att servicen kommer att gå snabbare och att kostnaden för tillverkaren sänks. Risken att personlig data går förlorad vid servicearbete minskar också.

Omsi administreras av konsultföretaget Cybercom.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.