Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

Fiber IP Only Enterprise är en ny toppspelare på företagsmarknaden. Målet för sammanslagningen mellan IP Only och DGC: att passera Telia i nya marknadsandelar. Telekom idag träffade bolaget för att höra hur det ska gå till.

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

– Tillsammans har vi verkligen chansen att gå om Telia i antalet nya accesspunkter snart, säger Fredrik Lindros, tillförordnad affärsområdeschef för IP Only Enterprise och en av arkitekterna bakom integrationsprojektet mellan bolagen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Vi backar något år i handlingen. Nätoperatören DGC och fiberoperatören IP Only är konkurrenter sedan länge och fajtats om samma kontrakt. IP Only vinner och förlorar ibland och detsamma gäller DGC på sitt håll. Men riskkapitalbolaget EQT, som ägt IP Only sedan 2013, ser att det finns möjligheter att skapa en än större utmanare i it- och telekom-Sverige. I början av förra sommaren berättade EQT att man köpt upp en stor del av aktierna i DGC. Knappt tre månader senare, i september, annonserades det som alla redan tisslat och tasslat om i branschen under sommaren:

IP Only och DGC kommer att gå ihop, med målet att utmana Telia om kungakronan på företagsmarknaden.

– Från och med 2018 kommer vi att arbeta som ett företag, sa Henrik Ringmar, vd på IP Only då som också berättar att den nya företagsdelen har arbetsnamnet IP Only Enterprise.

Integration under hösten

Under hösten börjar integrationsarbetet att planeras. Man räknar med att det ska ta 1–2 år att genomföra. Med två stora bolag med en gemensam omsättning på över 2 miljarder kronor finns det så klart många frågor att diskutera och en plan som kan förklaras i tre enkla steg arbetas fram. 1) Ägarna bestämmer inriktningen, 2) de anställda börjar sitta tillsammans och 3) verksamheterna integreras fullt ut och produktportföljen blir gemensam.

Den 1 februari startade den gemensamma verksamheten i IP Only Enterprise. I Åre tar de ungefär 350 anställda de första skidtagen mot att börja jobba tillsammans.

– Det var en kickoff för oss och så firade vi också IP Only:s och DGC:s fina år förra året, de gjorde ett fantastiskt resultat. I integrationen är vi nu framme på steg tre, berättar Fredrik Lindros. Vi har 70 punkter som vi betar av en efter en och det har gått väldigt bra så här långt. 80 procent av arbetet kommer att bli klart i år.

Fyra lokaler

De anställda på företagsdelen av IP Only finns idag på fyra ställen: I IP Onlys lokaler vid Kungsbron i Stockholm sitter delar av säljstyrkan, i DGC:s gamla lokaler vid Sveaplan i Stockholm sitter management, delar av den operativa verksamheten och resterande delar av säljstyrkan, på Gärdet sitter Qbrick, och i Uppsala jobbar stora delar av den operativa styrkan i IP Onlys lokaler.

– Det är helt aktivitetsbaserat så inte ens vd:n har en egen plats. Väldigt många är ute och träffar kunder så det är det som fungerar bäst. Kommer man in senare från ett möte kan det vara fullt på alla vanliga platser som vi har och då kan man få sitta på barstolarna, berättar Fredrik Lindros och pekar på ett högt bord med stolar i kontorslandskapet.

När har ni ett kontor där alla får plats?

– Vi kommer att ha kvar kontoret i Uppsala. Vi letar efter ett ställe i Stockholm där det kommer att behöva finnas plats för ungefär 200 anställda. Det ska gå så fort som möjligt, men kvalitet är viktigare än tiden.

Har ni något datum när det ska vara klart?

– Inom ett år pratar vi om. Vi har tittat på flera ställen, men återigen: det är viktigare att vi hittar ett ställe med bra kvalitet än att vi håller tiden.

Den svenska telekommarknaden börjar bli van vid stora integrationsprojekt. Tele2 och den svenska delen av TDC är det senaste exemplet på en stor lyckad integration, och sammanslagningen av Alltele och T3 till A3 nämns också ofta i samma meningar. Självklart blir också Tele2 och Comhem ett spännande integrationsprojekt så fort som affären fått ett godkännande.

Varför sker det så många konsolideringar nu?

– Det blir svårare att tjäna pengar i mitten av värdekedjan. Det finns två vägar att gå på telekommarknaden: Det horisontella infrastruktursfokuset eller att klättra på värdekedjan mer vertikalt. Vi har valt det förstnämnda, vi kan och är experter inom infrastrukturstjänster, säger Fredrik Lindros.

Vad är nyckeln till en lyckad integration för er?

– Jag tror att en väldigt viktig del är att man har samma företagskultur, säger Fredrik Lindros. Vi är båda bolagen entreprenöriella i vår kultur och det gör att oavsett om vi väljer att göra en sak på IP Only- eller DGC-sättet så är grundapproachen densamma. Det skapar en bra gemenskap och det ska vi behålla.

Tillbaka till punkt 1 i integrationen mellan IP Only och DGC – inriktningen för det nya bolaget som har som mål att passera Telia i nya marknadsandelar. Ägaren EQT har bestämt att det nya IP Only Enterprise ska vara en helhetsleverantör för it-infrastruktur för företag. Det betyder att man fokuserar på datakommunikation via fiber, med framför allt vpn, lan-tjänster, ethernet och internet. Dessutom har man nio datacenter plus telefoni-tjänster, varav en del i samarbete med operatören Tre.

– När vi började lägga pussel i höstas med Enterprise såg vi verkligen att näten kompletterade varandra. Vi fick verkligen ett nät i absolut toppklass med IP Onlys egna och det som DGC har avtal med. Det var till och med bättre än vi trodde, säger Fredrik Lindros.

– Dessutom har IP Only datacenter- och media-tjänster som DGC saknade och de hade växel och kontaktcenter-lösningar som IP Only inte hade. Så det har verkligen blivit ett bättre erbjudande för våra kunder, fortsätter han.

På företagsmarknaden är Telia klar etta, men därefter är det en tuff kamp mellan Tele2, IP Only och ytterligare några ledande spelare.

Vad skiljer er från Telia?

– Vi är mer enkla att ha att göra med, snabbare på att svara eftersom vi har kortare beslutsvägar och så är vi mer personliga. För att använda en klyscha: we are big enough to deliver, but small enough to care.

Vad kommer kunderna att vilja ha om tre år?

– Bra fråga. Jag tror att det kommer nya sätt att lösa WAN-frågan (stora nätverk), där SD- WAN ger stora möjligheter och att fler vill ha hjälp med steget efter wan, alltså wifi/lan, också.

– Jag tror också att det kommer en allt större efterfrågan på bra säkerhetslösningar, där det också ingår att skydda datan på ett tryggt sätt. Ju mer uppkopplat samhället blir desto större blir hotbilden från attacker. Exempelvis blir DDoS-attacker allt billigare att utföra och behövs ett bra skydd.

När vi ändå är inne på kunder. För några av era betyder affären att de får tillbaka en leverantör som de lämnat. Hur kommer det att fungera?

– Ja, så är det i några få fall för både DGC och IP Only. Det kommer vi att hantera genom att i så stor utsträckning som det går se till att den ansvariga för affären idag fortsätter hålla i kundkontakten.

IP Only har utöver företagsdelen också en privatmarknadsdel. För Fredrik Lindros är det framför allt en fördel när det gäller att etablera sig med fibernät i nya områden. Han berättar att de två delarna då kan se till att samverka och skapa bra erbjudanden för både privatpersoner och företag som delar på kostnaderna för nätet. Privatdelen är också fokuserad på inriktningen mot infrastrukturen.

För DGC:s it-driftsdel innebär dock inriktningen att det blir kvar i ett eget bolag, fortsatt under namnet DGC. Det leds av Jörgen Qwist, som tidigare var vd för hela DGC och ledde Enterprise­-delen till mitten av april.

 

Denna text publicerades först i Telekom idag nr 3 2018. Den är öppen för alla att läsa fram till den 25 juni – därefter är den endast tillgänglig för prenumeranter.

Fakta

HUR SER IP ONLY PÅ VÄRLDEN ÅR 2023?

  • Digitaliseringen är inte ett ämne längre: den har nämligen redan skett

– Sättet företag jobbar och utvecklar sina produkter och tjänster kommer använda digitala metoder. Det tar vi för givet, säger Fredrik Lindros på IP Only.

  • Fiber kommer att regera datakommunikationen

– I takt med nedstängningen av kopparnäten, kräver även wi-fi och andra trådlösa kommunikationstekniker som 5G fiber för att klara av ökad hastighet och datamängd.

  • All kommunikation går över internet och tjänsterna ligger i molnet

– Molntjänsterna och OTT-tittandet har tagit över och GAFA-spelarna tar en större del av den marknaden.

  • Säkerheten blir en än viktigare fråga

– Ju mer digitalt beroende vi blir av tjänster och service, så ökar hoten mot den vardagen. Vikten av att skydda sig och sin data kommer att öka.

  • Den traditionella telekom-positionen är utmanad

– Telekom behöver fokusera antingen horisontellt på infrastrukturstjänster eller klättra upp vertikalt i olika branscher mot innehållet för att ha nära slutkundsrelation.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter