Ericssons app ger användare en gräddfil i mobilnätet

Mobilnät En knapptryckning ger dynamisk tillgång till högre prestanda i 4g- och 5g-näten.

Ericssons app ger användare en gräddfil i mobilnätet

Det låter nästan för bra för att vara sant, men Ericssons nya mobilapp Dynamic End-user Boost ger slutanvändare tillgång till en snabbare och mer pålitlig mobil uppkoppling i 4g- och 5g-näten i de situationer där behovet uppstår. Man vänder sig både till kräsna affärsanvändare, som exempelvis vill garantera hög kvalitet i ett viktigt videomöte, och konsumenter.

Amerikanska operatörer som Verizon och AT&T erbjuder sedan tidigare tjänster där användaren garanteras höga prestanda, quality of service, i mobilnäten men den svenska telekomjätten är först i världen med att ta fram en lösning där användaren dynamiskt kan välja när och hur dataöverföringen ska optimeras.

Flyttat kontrollen till användaren

– Det som är unikt med den här appen är att vi har vänt på myntet och flyttat kontrollen till användaren, förklarar Martin Zander, chef för affärsområdet One Network Solutions på Ericsson.

Funktionen aktiveras genom att man trycker på en knapp i mobilappen. Här finns också möjlighet att bestämma vilka specifika applikationer som ska prioriteras, till exempel Microsoft Teams om man vill koppla upp sig i ett viktigt videomöte med företagsledningen.

Appen kommer att säljas som en white label-tjänst till operatörer över hela världen. Diskussioner pågår med svenska operatörer, men den enda samarbetspartner man kan gå ut med i dagsläget är operatören Smartone, som inom kort ska lansera tjänsten på marknaden i Hongkong.

– Det är en operatör som verkar på en marknad med en tät population men framför allt så är de väldigt framåtlutande och intresserade av att utveckla sina tjänster, säger Martin Zander.

Upp till operatören att paketera tjänsten

Det är helt upp till operatören hur tjänsten ska paketeras. Martin Zander lyfter fram möjligheten att baka in en viss tidsperiod med premiumprestanda i ett mobilabonnemang, men man kan också låta kunder med lågprisabonnemang få betala extra för att aktivera tjänsten under korta stunder.

– Vi har byggt plattformen men operatörerna måste ta hand om själva affärslogiken för att göra det attraktivt för slutanvändaren, säger Martin Zander.

Teknikplattformen är baserad på 3GPP-api:er, vilket ska säkerställa att lösningen ska fungera lika bra oberoende av vilken tillverkare som står för den nätverksinfrastruktur och mobila enheter som används. Plattformen är dessutom helt molnbaserad och körs i Microsoft Azure.

Många är villiga att betala

Ericsson ser ett stort intresse för denna typ av lösningar – så många som 50 procent av företagsanvändarna är villiga att betala för en bättre användarupplevelse vid viktig mobilkommunikation – och framförallt får man återkommande frågor från operatörshåll om hur man kan förbättra tjänsteutbudet.

– En återkommande fråga som vi får från operatörerna är hur de kan utveckla nya tjänster mot användarna. Med 5g så har vi skapat en innovationsplattform som är mycket bredare än tidigare generationers mobilnät och vill kunna täcka in både iot-sensorer och “ultra reliable low latency”-användningsområden som fjärrstyrning av fordon och som ger möjlighet att skräddarsy tjänsterna på nya sätt, säger Martin Zander.

– Operatörerna får möjlighet att kombinera ett billigt abonnemang med flexibiliteten att kunna ha premiumtjänster ovanpå detta utan att behöva betala för det i basabonnemanget. De yngre generationerna är vana vid mikrobetalningar från olika spelplattformar.

Minskat behov av publikt wifi

En annan fördel som Martin Zander nämner är att man slipper koppla upp sig mot publika wifi-nät om man ska ladda ner stora datamängder, något som annars kan innebära en säkerhetsrisk.

– Här får operatören möjlighet att plocka in den trafiken i sitt nät och dessutom kunna ta betalt för den.

Ericsson vill inte ge några prognoser för exakt hur mycket operatörerna skulle kunna öka sina intäkter med hjälp av tjänsten, men lyfter fram det faktum att antalet 5g-användare väntas öka radikalt de kommande fem åren. Sedan är det upp till operatörerna att själva paketera tjänsten och utforma prissättningen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.