I slutet av 2029 kommer 85 procent av världens befolkning ha 5g-täckning. I slutet av 2023 är motsvarande siffra 45 procent enligt Ericssons bedömningar. Trots geopolitsk oro och ett osäkert ekonomiskt läge kommer det att under 2023 ha tecknats 600 miljoner nya 5g-abonemang globalt. Det är 100 miljoner fler än Ericssons tidigare prognoser.
Ericsson: ”Positivt momentum i Europa”
5g
Ericsson har släppt en ny Mobility Report. Vi har pratat med Peter Jonsson om 5g-tillväxten, när vr- och ar-boomen kommer och inspirerande 5g-satsningar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Det som framför allt skiljer sig från prognosen i juni är Indien. 5g lanserades där i oktober i fjol och i år har Indien 120 miljoner nya 5g-abonnenter, förklarar Peter Jonsson som är chefredaktör för Ericsson Mobility Report.
Ta del av rapporten i sin helhet här
I Kina har antalet 5g-abonnemang ökat med 200 miljoner under 2023. Det innebär att mer än hälften av alla nya 5g-abonnemang i år har tecknats i världens två folkrikaste länder.
– Kina och framför allt Indien har gjort snabba och storskaliga 5g-utrullningar. 90 procent av Indien och 95 procent av Kina har 5g-täckning. Men utöver täckning har man också satsat på bra prestanda i nätet.
Under de första 5g-åren skedde mycket av utbyggnaden i de lägre frekvensbanden där framförallt yttäckning säkerställs. Men i slutet av 2023 kommer 40 procent av världens befolkning ha mobiltäckning på 5g-mellanbandet att jämföra med 30 procent för ett år sedan.
– Också här sker en stor del av tillväxten i Kina och Indien som båda satsat på 5g standalone. Men även Nordamerika har gjort det, och ligger nu på en midbandtäckning på 85 procent.
På just mellanbandet syns det tydligt att Europa halkar efter, när det gäller 5g-utbyggnad.
– Europa ligger på någonstans 25 procent i mellanbandstäckning. Att det har blivit så är inte så förvånade. Europa består av många olika länder med många olika operatörer. Det gör att saker och ting tar lite längre tid.
– Dessutom har Europa generellt sett väldigt bra 4g-nät vilket kan vara ett annat skäl till att utrullningen av 5g på mellanbandet dröjt. Men vi ser ett positivt momentum i Europa också. Vi har exempelvis lite drygt 70 miljoner nya 5g-abonnenter i Västeuropa under året.
Rapporten pekar också på en fortsatt kraftig tillväxt när det gäller genomsnittlig dataförbrukning. Mobildatan kommer att nästan tredubblas globalt från 21 GB per månad till 56 GB fram till 2029
– Här behöver man komma ihåg att 2 miljarder människor fortfarande bara har 2g- och 3g-abonnemang. Det handlar framförallt om Sydostasien, Latinamerika, Mellanöstern och Afrika. Bara att de tar steget upp till 4g kommer driva väldigt mycket trafik.
En 5g-användare kan i genomsnitt konsumera upp till tre gånger mer mobildata än en 4g-användare.
– Det är framförallt strömmad video som driver den trafikökningen än så länge. Tjänster som bygger på vr och ar är en väldigt liten del av den totala trafiken.
När tror ni att det stora genombrottet för vr och ar kommer?
– Det är väldigt svårt att säga. Om du tittar på de prognoser som gjorts för tillväxt av vr- och ar-enheter så har de stått ganska still de senaste åren men vår bedömning är att det kan bli en större tillväxt i slutet av vår prognosperiod som sträcker sig till 2029.
– Sen vad det får för effekter på dataförbrukningen är ganska ovisst eftersom det beror väldigt mycket på vad för applikationer och tjänster som kommer. Vissa tjänster konsumerar mindre datamängder, medan tjänster som till exempel innehåller video snabbt kan konsumera stora datamängder. Men klart är att det förr eller senare kommer att komma ett stort genombrott för den här typen av tjänster.
I rapporten lyfter Ericsson också fram Indiens största mobiloperatör Jio. Till skillnad från sina europeiska konkurrenter har Jio redan från start byggt ett 5g stand alone-nät, vilket ger bättre kapacitet, ökad säkerhet, kortare svarstider och större möjligheter med network slicing.
– Deras optimism inför möjligheterna med 5g tror jag kan vara väldigt inspirerande för hela branschen. De gör en extremt storskalig satsning dels förstås för att digitalisera Indien, men också för att de ser affärsmöjligheterna.
– De har exempelvis redan slicing-tjänster i sitt FWA-erbjudande, vilket de ser som en stor affärsmöjlighet mot indiska konsumenter. Dessutom samarbetar man med företag för att uttnytja stand alone-kapaciteten till att leverera nya tjänster.