Ericsson säljer till Sony

Nu har ryktena besannats. Telekomjätten Ericsson säljer sin halva av mobilbolaget Sony Ericsson till Sony för 9,5 miljarder kronor.

Ericsson säljer till Sony

Det tioåriga förhållandet är slut. Genom affären blir Sony Ericsson nu ett helägt dotterbolag till Sony och integreras in i Sonys breda plattform för uppkopplade konsumentelektronikprodukter.

Sedan tidigare finns där läs- och surfplattor, tv-apparater och persondatorer. Målsättningen nu är att snabbt även integrera smartphones i utbudet. Något som ska gynna både bolagets tillväxt och deras kunder, enligt Sony.

– Vi kan snabbare erbjuda konsumenterna en bredare produktportfölj som enkelt kan kopplas upp mot varandra och öppna dörrar till nya världar av online-underhållning. Det inkluderar Sonys egna erkända nätverkstjänster såsom PlayStation Network och Sony Entertainment Network, säger sir Howard Stringer, Sonys ordförande, vd och koncernchef.

Vinner strategiska patent

Transaktionen kommer även att förse Sony med ett brett korslicensavtal som täcker alla Sonys produkter samt tjänster, och ägande av fem essentiella patentfamiljer.

– Det här förvärvet är bra för både Sony och Ericsson och kommer att göra skillnad för konsumenterna som får tillgång till informationsinnehåll var de vill, när de vill. Med en stark smartphoneverksamhet och genom tillgång till viktiga strategiska patent, särskilt genom ett brett korslicensavtal är vår fyrskärmsstrategi på plats, konstaterar en nöjd sir Howard Stringer.

På Ericsson menar man att mobilmarknadens ändrade fokus från enklare telefoner till smartphones starkt bidragit till försäljningen. ”Detta innebär att synergierna i att ha både en världsledande telekommunikationsteknik- och tjänsteportfölj och en mobiltelefoniverksamhet minskar”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Affären har godkänts av beslutsorgan inom både Sony och Ericsson och förväntas vara genomförd i januari 2012.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.