Jonas Roupé är utbildad civilingenjör och ekonom och har tidigare innehaft olika strategiska roller på Telia, Ericsson och Ragn-Sells. Nu går han in i en ny roll som expert på cirkulär ekonomi på impactbyrån Mission anew. Där han ska hjälpa företag att maximera sitt positiva bidrag till världen utan att tappa lönsamhet och affärskraft.
På Mission anew, som är en del av byrågruppen ARC, kommer Jonas Roupé att få rollen som senior sustainability strategist. Han har arbetat med hållbarhetsfrågor i knappt 30 år och fokuserat på cirkulär ekonomi under de senaste tio åren.
– Jag har länge varit nyfiken på var gränserna går för hur mycket hållbar utveckling ett företag kan bidra med till världen och vad vi uppfattar som möjligt. Den nyfikenheten har gjort att jag arbetat med alla sorters bolag i nästan alla branscher och i många olika befattningar.
– På Mission anew vill jag växa och bredda kunskapen om hållbarhet och omställning, samt stötta ledande bolag som vill transformera. Företag behöver bli lika systematiska i sin förståelse av vilka positiva avtryck de kan förverkliga som av sina negativa avtryck. Annars gör de sig irrelevanta, säger Jonas Roupé.
Tycker du att svenska telekomföretag är bra på hållbarhetsfrågor eller finns det förbättringspotential?
– Svenska telekombolag är världsledande vilket vi kan vara stolta över, men telekombranschen generellt har haft en naivitet kring rekyleffekter. Man har mycket mer att göra för att rikta effekterna från sina tjänster så att de gör mer nytta än skada för framtiden på planeten. Här tycker jag vi ska förvänta oss att våra ledande Svenska företag i telekom visar vägen.
– Samhällseffekterna av telekom är enorma. Vi har i grunden ett annat samhälle i dag än för 30 år sedan, mycket på grund av och tack vare telekom. Men tar vi inte ansvar för riktningen kan vi få ett samhälle i framtiden som vi inte vill leva i, säger Jonas Roupé till Telekom idag.
– Jonas är expert på att kombinera affär och hållbarhet för att ge kraft åt förändringsarbetet. Hans gedigna erfarenhet från infrastrukturbolag gör honom till en enorm resurs för oss då han förstår både kund och det nödvändiga förändringsarbetet både handgripligt och psykologiskt, säger Anna Högberg, managing director på Mission anew.