– Om Aastras ledning tar den här möjligheten att omorganisera och fokusera på de större företagen, så ger Ericsson storleken och bredden att bli mer av en utmanare på den europeiska marknaden, säger Steve Blood och fortsätter:
– Men om Aastra fortsätter med samma affärsmodell, så är det här uppköpet inte en bra nyhet för Ericssons kunder!
”Syna planerna”
Steve Blood konstaterar att Aastra hittills inte har utmärkt sig för att köpa små, innovativa teknikbolag, vilket är viktigt för att vara bland ledarna på marknaden. Ericsson väljer att behålla delar av Netwise, ett mjukvarubolag som de köpte 2006.
– Den här affären är mer en dumpning från Ericssons sida än ett strategiskt uppköp från Aastra. En prislapp på 160 miljoner dollar för en verksamhet som omsätter 460 miljoner dollar, handlar knappast om att köpa tillgångar, konstaterar Steve Blood.
Han pekar samtidigt på den möjlighet som Aastra nu skaffar sig att kunna kommunicera ett starkt erbjudande om unified communications på marknaden. Ericssons budskap om mobilitet ovanpå Nexspan/5000-lösningen skulle skapa en stark ip-pbx-plattform.
– Nu måste Ericssons kunder syna det nya bolagets utvecklingsplan för produkter och marknad noga, uppmanar Steve Blood.
publicerad 18 februari 2008