”Ericssons växelkunder riskerar bli förlorare”

Aastra agerar som ett holdingbolag för små pbx-verksamheter. Om Ericsson-affären inte ändrar på det, betyder det dåliga nyheter för kunderna i storföretagen.
Det menar Gartners analytiker Steve Blood, som
tycker att Ericsson har sålt till underpris.

Steve Blood på Gartner följer noga utvecklingen på marknaden för företagskommunikationer. Han har tidigare ifrågasatt Ericssons positionering och starka fokus på mobilitet. Men på senare tid har Steve Bloods omdömen blivit allt mer positiva.

Försäljningen av pbx-verksamheten till Aastra Technologies reser dock en rad frågetecken. Aastra finns idag inte ens med i Gartners ”magic quadrant” för företagstelefoni och unified communications. De har inte kvalat in som en leverantör att räkna med i enterprise-segmentet. Aastra agerar mer som ett holdingbolag för mindre pbx-affärer.

– Om Aastras ledning tar den här möjligheten att omorganisera och fokusera på de större företagen, så ger Ericsson storleken och bredden att bli mer av en utmanare på den europeiska marknaden, säger Steve Blood och fortsätter:

– Men om Aastra fortsätter med samma affärsmodell, så är det här uppköpet inte en bra nyhet för Ericssons kunder!

”Syna planerna”

Steve Blood konstaterar att Aastra hittills inte har utmärkt sig för att köpa små, innovativa teknikbolag, vilket är viktigt för att vara bland ledarna på marknaden. Ericsson väljer att behålla delar av Netwise, ett mjukvarubolag som de köpte 2006.

– Den här affären är mer en dumpning från Ericssons sida än ett strategiskt uppköp från Aastra. En prislapp på 160 miljoner dollar för en verksamhet som omsätter 460 miljoner dollar, handlar knappast om att köpa tillgångar, konstaterar Steve Blood.

Han pekar samtidigt på den möjlighet som Aastra nu skaffar sig att kunna kommunicera ett starkt erbjudande om unified communications på marknaden. Ericssons budskap om mobilitet ovanpå Nexspan/5000-lösningen skulle skapa en stark ip-pbx-plattform.

– Nu måste Ericssons kunder syna det nya bolagets utvecklingsplan för produkter och marknad noga, uppmanar Steve Blood.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter