Låt oss inspirera dig till vassare kommunikation!
Connect är tillbaka med konferensen Connect22 – och den här gången som hybrid. Ta chansen att vara med på denna inspirerande heldag med fantastiska talare, bra nätverkande och en välfylld utställning.
Delta den 12 maj på plats på Quality Hotel Globe eller följ med från din dator. Välkommen till mötesplatsen för dig som arbetar med digitalisering!
Telekom idag | Connect22 Live
Plats | Quality Hotel Globe i Stockholm eller digitalt |
Tid | 12 maj 2022, 08:00 - 18:00 |
Pris | 7 990:- exklusive moms |
Förmiddag med framtidsfokus
Tre experter får 30 minuter var för att måla upp framtiden för dig, inom telefoni, samarbete och kundmöte. Sedan samlar vi dem i en paneldebatt och ser hur vi kan skapa framtidens kommunikation med dessa nya insikter.
Eftermiddag med breakouts
Under eftermiddagen kommer du kunna välja mellan tre spår att fördjupa dig inom, välj mellan modernt kundmöte, digitalt samarbete och hybridmöten. På varje spår kommer fem talare att ge dig konkreta tips på hur du får din verksamhet att utvecklas.
Program
-
08:00 - 09:00
Registrering
Innan programmet startar är du välkommen att registrera dig. Deltar du digitalt kan du logga in upptäcka den digitala plattformen. -
09:00 - 09:10
Välkomna!
Telekom idags chefredaktör Kalle Anrell som är moderator för dagen inleder programmet. TalareKalle Anrell
Chefredaktör Telekom idagKalle Anrell är chefredaktör på Telekom idag och dagens moderator. På eftermiddagen leder Kalle spåret Digitalt samarbete. -
09:10 - 09:50
Så får vi till ett vassare samarbete nu
Henrik Byström, en av Sveriges ledande experter på digitalt samarbete och digitalisering, spanar i de dagsaktuella trenderna för digitala arbetsplatser.
Av Henrik får du lära dig hur man på ett enkelt sätt kan få till ett bättre samarbete - samtidigt som verksamheten digitaliseras och man blir mer effektiv på att utföra sina uppgifter. Vad vill företag ha nu - och vad de borde vilja ha? TalareHenrik Byström
Digitaliseringsexpert, Downriver ManagementMed nästan 30 års erfarenhet från många ledande roller inom digitalisering är Henrik Byström en av Sveriges ledande experter. Han har haft särskilt fokus på moderna arbetssätt och ledarskap där han under många år ledde Microsofts koncept kring Det nya arbetslivet. -
09:50 - 10:30
Lär dig av framtidens kommunikation redan idag
Sofia Ahlmark Hyvärinen jobbar nära företagskunderna på Tele2. I sin spaning kommer hon att prata om 5g, privata nät och andra teknik-nyheter som gör det lättare för företag och offentliga verksamheter att kommunicera både internt och externt.
Sofias dragning är full med exempel på lyckade satsningar från svenska verksamheter som alla kan lära av. TalareSofia Ahlmark Hyvärinen
Säljchef B2B, Tele2Sofia Ahlmark Hyvärinen har drygt 15 års erfarenhet från flera Telekom-operatörer i olika typer av befattningar. Allt ifrån försäljning, IoT & New business areas, integratörsverksamhet och Operations. Sofia Ahlmark Hyvärinen drivs av förändring. -
10:30 - 10:40
Presentation av utställarna
Varje utställare får 10 sekunder på sig att fånga ert intresse från scenen i en klassisk hisspitch. -
10:40 - 11:05
Förmiddagspaus med kaffe och mingel
Fyll på med kaffe och fika medan du minglar med besökare och utställare. Passa också på att tävla i dagens tävling! -
11:05 - 11:40
Spaning: Därför är framgångsrika kundmöten enkelt
Med en unik inblick i vardagen hos många av Sveriges ledande kontaktcenter-verksamheten kommer Anders Kasberg att dela med sig av handfasta tips hur de lyckade företagen får till ett effektivt kundmöte - med relativt enkla medel. Självklart spanar han också in i framtiden och pratar om ai, självservice och andra spännande möjligheter att ge kunderna den service de förväntar sig idag. Anders brinner också för att stärka kundservicens roll i verksamheten. TalareAnders Kasberg
Kundmötesexpert, Office ManagementAnders Kasberg har varit nordisk contact center-ansvarig på Mitel, affärsområdeschef på Advania som är nordens största Genesyspartner samt områdesspecialist på Office Management & Puzzel. -
11:40 - 12:00
Paneldebatt: Hur får vi till kundmöte och samarbete 2022?
Vi samlar förmiddagens trendspanare och låter de diskutera sina spaningar. Målet är att alla spanare ska utmanas och bli än mer konkreta i sina visioner. Debatten leds av eftermiddagens spårmoderator Mårten Hellebro. TalareSofia Ahlmark Hyvärinen
Säljchef B2B, Tele2Sofia Ahlmark Hyvärinen har drygt 15 års erfarenhet från flera Telekom-operatörer i olika typer av befattningar. Allt ifrån försäljning, IoT & New business areas, integratörsverksamhet och Operations. Sofia Ahlmark Hyvärinen drivs av förändring.Henrik Byström
Digitaliseringsexpert, Downriver ManagementMed nästan 30 års erfarenhet från många ledande roller inom digitalisering är Henrik Byström en av Sveriges ledande experter. Han har haft särskilt fokus på moderna arbetssätt och ledarskap där han under många år ledde Microsofts koncept kring Det nya arbetslivet.Anders Kasberg
Kundmötesexpert, Office ManagementAnders Kasberg har varit nordisk contact center-ansvarig på Mitel, affärsområdeschef på Advania som är nordens största Genesyspartner samt områdesspecialist på Office Management & Puzzel.Mårten Hellebro
Expert på hybridarbete, CloudwayMårten Hellebro är en av Sveriges ledande experter på Microsoft Teams och arbetar som konsult på Cloudway. Under dagen leder han förmiddagens paneldebatt samt på eftermiddagen är han moderator för spåret Hybridmöte. -
12:00 - 13:10
Lunchpaus med efterrätt i utställningen
Nu är det dags att fylla på med lite lunch i restaurangen på Quality Globe Hotell med utsikt över Globens innandöme. Efterrätten serveras i utställningen där chansen fortfarande finns att vara med i vår tävling. -
13:10 - 15:35
Tema: Modernt kundmöte
CosmosI Cosmos eller i vår digitala plattform har vi fem föreläsningar om Modernt kundmöte som alla får ta del av. Spåret leds av moderator Mats Stålbröst. TalareMats Stålbröst
Redaktör Telekom idagMats Stålbröst är redaktör för Telekom idags nyhetsbrev Contact Center, ett nyhetsbrev som riktar sig mot de som jobbar med kundmötet. Under dagen är han digital moderator och på eftermiddagen leder han spåret Modernt kundmöte. -
13:10
Basera dina beslut på statistik, insikter och kun(d)skap
CosmosBeata Nylén från Telia berättar hur du lär dig att analysera dina kundinteraktioner och hur speech analytics fungerar. Du får konkreta exempel på hur operatörens företagskunder använder tekniken idag. TalareBeata Nylén
Head of Conversational Solutions and AnalyticsBeata Nylén har en bred erfarenhet från Telia där hon idag ansvarar för Conversational Solutions and Analytics, alltså hur Telia i sina lösningar använder artificiell intelligens för att följa upp och utveckla processer. -
13:40
Case: Så digitaliserar vi kundmötet
CosmosButikskedjan Clas Ohlson har fått en enorm ökning i digitala försäljningskanaler och av antalet ärenden i kontaktcentret under pandemin. Digitaliseringschefen Peder Apelgren berättar om sin kundtjänstresa och bland annat hur experimenterandet med videomöten i kundtjänsten går. TalarePeder Apelgren
Digitalchef, Clas OhlsonPeder Apelgren är digitalchef på Clas Ohlson sedan tre år tillbaka och sitter även med i företagets ledningsgrupp. Han har en bakgrund från Ikea, där han var globalt ansvarig för kundservice, Ericsson och HP. -
14:10
Hur kan ai hjälpa er med att få mer nöjda kunder och medarbetare?
CosmosSPONSRAT AV GENESYS.
Idag använder kontaktcenter i allt högre grad artificiell intelligens (ai) för att förbättra prestandan, öka effektiviteten och leverera en mer individualiserad, empatisk kundupplevelse i stor skala. Men hur fungerar det i verkligheten, hur kommer man igång och vad ska man tänka på? Kundtjänsten är ett av de områden där man började använda ai tidigt, och här gör den också stor nytta. Johan kommer berätta om funktioner, strategier och goda exempel på hur ai i kundtjänsten ökar konkurrenskraften i hela organisationen. TalareJohan Hägglund
Kundservice-specialist, Genesys NordicJohan Hägglund har grundat flera bolag inom Telekom och även arbetat som CX-konsult. På Genesys hjälper han nu svenska företag att vinna i den globala konkurrensen med hjälp av att kunna erbjuda bättre kundservice. -
14:40
Case: Så ökar vi synligheten för Vetlanda kontaktcenter
CosmosVad gör kontaktcenter egentligen? Är det inte bättre att lägga pengar på skola, vård och omsorg? Frågorna var många när Vetlanda kommun bestämde sig för att börja berätta internt och externt om vad arbetet i kontaktcentret går ut på. Annelie Jönsson och Magnus Brusefält på kommunen delar med sig av sin resa som lett till bättre kontakt med förvaltningarna, fler lösta ärenden och större kännedom i kommunen. TalareAnnelie Jönsson
kommunikationschef Vetlanda kommunKommunikationschef i Vetlanda kommun sedan 2016. Annelie har jobbat runt 30 år inom kommunen, på olika förvaltningar och i olika roller – alltid med kommunikation i fokus.Magnus Brusefält
kontaktcenterchef Vetlanda kommunKontaktcenterchef i Vetlanda kommun sedan ett år tillbaka. Magnus brinner för kundservice har tidigare jobbat som marknadschef på ett av kommunens största husföretag. -
15:10
Modern chattbot möter kunden
CosmosSjälvständiga chattbotar är en het trend i kontaktcentret - ibland med stor framgång och ibland med mindre. Gustav Elveros från Hello Ebbot berättar om hur man kan använda chattbotar för att öka öppettider och svara på kundernas frågor när de vill ha svar. Han har med sig massor av positiva exempel från Hello Ebbots verksamhet. TalareGustav Elveros
Marknadschef, Hello EbbotGustav Elveros är marknadschef på Hello Ebbot och kommer senast från Telenor som sälj & marknadschef på dotterbolaget Ownit Broadband. Gustav har en gedigen bakgrund från telekom där hans karriär startade som kundserviceagent på Comhems kundservice 2005. -
13:10 - 15:35
Tema: Digitalt samarbete
Galaxen 2I Galaxen 2 eller i vår digitala plattform har vi fem föreläsningar om Digitalt samarbete som alla får ta del av. Spåret leds av moderator Kalle Anrell. TalareKalle Anrell
Chefredaktör Telekom idagKalle Anrell är chefredaktör på Telekom idag och dagens moderator. På eftermiddagen leder Kalle spåret Digitalt samarbete. -
13:10
Så blir ditt videomöte säkert
Galaxen 2Debatten går het om datahantering, inloggning och kryptering kring amerikanska molntjänster och deras konkurrenter Den superaktuella frågan med säkra videomöten går Christian Wåhlin på Mividas igenom i alla aspekter. Han guidar dig rätt kring juridik, teknik och alla andra övervägande som behövs. TalareChristian Wåhlin
Vd, MividasChristian Wåhlin är vd för snabbväxande Mividas som säljer videomötes-paket. Christian har en lång historia i video-branschen och har tidigare varit talare på Telekom idags konferenser. -
13:40
Teams är inte allt för alla
Galaxen 2SPONSRAT AV INFRACOM.
Hur gör man i organisationer där det finns blandade behov av kommunikation? Kanske inte alla har eller behöver Teams? Hur kan man på ett vettigt sätt tillgodose alla olika behov som en organisation har? Kajsa Lundfall och Lars-Magnus Westin från Infracom ger exempel från verkligheten blandat med konkreta tips och trix för att optimera företagets kommunikation. TalareKajsa Lundfall
Affärsområdeschef, InfracomKajsa är affärsområdeschef för Infracom Communications och har en gedigen bakgrund inom it-och telekom. Hon har jobbat på allt ifrån små startups inom mobila tjänster till internationella bolag såsom Ericsson och Nortel.Lars-Magnus Westin
Affärsområdeschef, InfracomLars-Magnus Westin är affärsområdeschef för Infracom Cloud och har sina rötter inom it. Han har jobbat på de stora drakarna; WM-data, Logica och EVRY. 2011 startade han eget bolag som numera är en del av InfraCom. -
14:10
Case: Därför valde vi en lösning som inte är Teams
Galaxen 2Microsoft Teams dominerar den svenska marknaden, men det finns företag och verksamheter som tänker annorlunda. Peter Hall på Fortnox valde inte Teams. De jobbar med Googles lösning för den digitala arbetsplatsen istället - och så här tänker de kring digitala möten, mötesrum och digitala whiteboards. TalarePeter Hall
It-chef FortnoxHemvändande smålänning som efter 15 år i Göteborg är tillbaka vid sina rötter. It-chef på Fortnox, som numera inte bara finns i Växjö utan också har kontor i Malmö, Linköping och Stockholm. -
14:40
Myndigheternas val gör Open source allt mer populärt för digitalt samarbete
Galaxen 2Trenden med tjänster som bygger på Open source blir allt vanligare i it-världen som helhet. Myndigheternas utredning i Esam-rapporten snabbar på den utvecklingen för samarbets-tjänsterna när de letat efter alternativ till Microsoft Teams. Henrik Gavelli på leverantören Redpill Linpro förklarar drivkrafterna bakom utvecklingen. Dessutom berättar han om de tidiga resultaten efter Esam-utredningen, helt enkelt vilka alternativ väljer myndigheterna. TalareHenrik Gavelli
Vd, Redpill LinproHenrik Gavelli är vd för Redpill Linpro där han verkat sedan 2014. Redpill Linpro är ett nordiskt it-bolag som förmedlar Open Source-produkter och tjänster till företag och myndigheter. Henrik har jobbat i it-branschen sedan 1980-talet där han jobbat med allt från it-utveckling, utbildning, försäljning till ledarskap. -
15:10
Case: Så går vi från Skype till Teams-telefoni
Galaxen 2Att koppla ihop sin telefoni-lösning med samarbetsplattformen Microsoft Teams är en stark trend i medelstora och stora företag. Cassandra Candin och Fredrik Sandell från Alfa Laval har sett till att den globala jätten under året är på väg över till Teams-telefoni. De delar med sig av sina erfarenheter från övergången och vägen framåt när hybriden Skype/Teams ska släckas och alla specialfunktioner såsom Contact Center-lösning för telefonister och agenter flyttas till Teams native. TalareCassandra Candin
Chef Infrastructre Management EMEA på Alfa LavalCassandra Candin drev från starten av 2020 övergången till Teams på Alfa Laval. Idag är hon chef på Infrastructre Management EMEA i Lund, som ansvarar för Alfa Lavals globala IT infastruktur, och överser pågående projekt inom M365, Teams och telefoni.Fredrik Sandell
Lösningsarkitekt, Alfa LavalFredrik är och har varit arkitekt för utrullningen av kommunikationsplattformen på Alfa Laval. Han är konsult från Atea och har varit en del av Alfa Laval sedan 2011. -
13:10 - 15:35
Tema: Hybridmöten
Galaxen 1I Galaxen 1 eller i vår digitala plattform har vi fem föreläsningar om Hybridmöten som alla får ta del av. Spåret leds av moderator Mårten Hellebro. TalareMårten Hellebro
Expert på hybridarbete, CloudwayMårten Hellebro är en av Sveriges ledande experter på Microsoft Teams och arbetar som konsult på Cloudway. Under dagen leder han förmiddagens paneldebatt samt på eftermiddagen är han moderator för spåret Hybridmöte. -
13:10
Det demokratiska digitala mötet
Galaxen 1Det nya normala är att arbetet utförs där vi befinner oss - mer utspridda än tidigare. När vi jobbar utspritt på kontor, hemmakontor och på resa sе är det extra viktigt hur vi har hanterar våra möten tillsammans, så kallade hybridmöten. Sofia Fiske från Diwo har tagit fram fem supertips på hur man får till möten där alla kommer till tals och bidrar. TalareSofia Fiske
Digital arbetsplats-strateg, DiwoSofia (Edholm) Fiske är en av Sveriges ledande experter på digitala arbetsplatser och en inspirerande talare. -
13:40
Case: Vägen till det ultimata hybridarbetet
Galaxen 1Försäkringsbolaget If har ett väl uttänkt koncept för hur arbetet ska fungera med personal både på kontor och hemmakontor. Andreas Utzon-Frank, från If I Danmark, berättar om de praktiska lösningar man valt. Dessutom spanar han framåt mot spännande tekniker som augmented reality och virtual reality som man siktar på att testa i möten snart. TalareAndreas Utzon-Frank
Head of workplace services på If i DanmarkAndreas Utzon-Frank har i fyra år varit ansvarig för avdelningen Nordic Digital Workplace Services på If. Teamet på 25 personer ser till att den digitala arbetsplatsen fungerar för alla Ifs anställda. -
14:10
Alla bra exempel på Teams Room
Galaxen 1Microsofts rums-lösning Teams Room är vanlig på många svenska företag och verksamheter. Andreas Adolfsson och William Ridderström från Microsoft har samlat ihop alla bra exempel på de som tänkt till kring sina mötesrum. En mycket aktuell fråga handlar om hur stora rum man ska ha - och hur många rum som behövs i det nya hybridläget för arbetet. TalareAndreas Adolfsson
Teams Technology Specialist, MicrosoftAndreas Adolfsson har lång bakgrund inom it och telekom och har sedan 2012 nästan enbart jobba med kommunikation mot Microsofts plattformar.
Sedan drygt 2 år tillbaka så arbetar Andreas på Microsoft Sverige.William Ridderström
Customer Success Manager, MicrosoftWilliam Ridderström började vid årskiftet i en ny roll på Microsoft med målet att hjälpa kunderna att få ur mer av Teams-telefoni. Innan han gick över till den amerikanska jätten så var han försäljningschef på Infracom. -
14:40
Flytta mötesrummet till skrivbordet
Galaxen 1Gemensamt för många av Googles kunder är att de är startups och att de ligger långt fram i den digitala resan. Henrik Wirén berättar om trender bland Googles kunder och hur pandemin har drivit på utvecklingen mot mindre mötesrum. TalareHenrik Wirén
Company president, KrouliHenrik Wirén arbetar på Krouli med att ge alla en möjlighet att höras och synas i det digitala mötet. Krouli levererar digitala mötesrum till över 500 företag i 20 länder. -
15:10
Behåll kreativiteten: Samarbeta på digitala whiteboards
Galaxen 1Många tycker att kreativa möten är svårare att få till digitalt än i ett mötesrum. Så behöver det inte vara: det finns massor av bildskärmar, plattformar och andra teknikval för att använda whiteboards i möten där alla inte är i rummet. Marcus Boij på Informationsteknik Scandinavia guidar dig rätt i den djungeln. TalareMarcus Boij
Teknisk chef, Informationsteknik ScandinaviaMarcus Boij har i snart trettio år designat tekniklösningar för möten. Sedan 2015 är han delägare och teknisk chef på Informationsteknik Scandinavia, som levererar tekniklösningar till bland annat politiska toppmöten och utrullningar av Microsoft Teams-rum hos några av Sveriges största bolag. -
15:40 - 16:10
Eftermiddagspaus med mingel
Fyll på med kaffe och fika medan du minglar med besökare och utställare i dagens sista paus. Ta sista chansen att vara med i dagens tävling! -
16:10 - 16:45
Inspirerande avslutning: Europas största projekt inom konversations-ai
Vi avslutar dagen med ett riktigt inspirerade och nytänkande exempel från Telekomvärlden. Artificial Solutions driver tillsammans med operatören Swisscom Europas största konversations-ai-projekt. Här klarar tekniken av fyra språk samt flera dialekter samtidigt, vilket gör att kundnöjdheten ökar och att allt fler kunder kommer till rätt agent i första kontakten. TalarePer Ottosson
Vd, Artificial SolutionsEfter 10 år på ledande ai-tjänsten Amelia utvecklad av IP Soft tog Per Ottosson förra året klivet över till Artificial Solutions. -
16:45 - 16:50
Sammanfattning och prisutdelning
Dagens moderator Kalle Anrell sammanfattar de viktigaste lärdomarna från dagens alla föreläsare. Dessutom avslutas dagen med prisutdelning efter dagens tävlingar. TalareKalle Anrell
Chefredaktör Telekom idagKalle Anrell är chefredaktör på Telekom idag och dagens moderator. På eftermiddagen leder Kalle spåret Digitalt samarbete. -
17:00 - 17:30
Connect Battle
Connect-dagen avslutas med lättare mat och dryck. Dessutom har vi fått hit Sara Kebert utrullningschef på Telenor och Martina Klingvall grundare av Telness för att snacka lite och tävla i bäst kunskap på telekom-ljud. Under dagen tävlar vi också ut en plats bland publiken att vara med i tävlingen. TalareKalle Anrell
Chefredaktör Telekom idagKalle Anrell är chefredaktör på Telekom idag och dagens moderator. På eftermiddagen leder Kalle spåret Digitalt samarbete.Sara Kebert
Chef RAN Rollout på TelenorUtrullningschef för 5g-nätet på Telenor. Tävlar i Connect Battle.Martina Klingvall
Vd och grundare på TelnessDriver operatören Telness som hon grundade. Tävlar i Connect Battle.