Experten: Bli inte inlåst i molnet

Molntjänster Allt fler överger sina egna datacenter för molnet. Här berättar Uclaritys expert vad du bör tänka på. Fördelarna är många – men att flytta sin verksamhet vidare kan visa sig bli svårt.
– Inlåsningen är en tyst strategi från molntjänst-leverantörerna, säger Martin Lidholm till Telekom idag.

Experten: Bli inte inlåst i molnet

Det finns många fördelar med att lägga kommunikation och telefoni i molnet, men experten anser den stora förtjänsten är utvecklingsmöjligheterna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Om man kör egna datacenter så får man i stor utsträckning en produkt som i princip inte utvecklas framåt mer än vart 3-5 år. Det är egentligen grunden till varför man ska välja en molnlösning. Man vill få nytta av den ständigt pågående innovationen i en molntjänst, säger Martin Lidholm, som är partner på Uclarity.

Felaktiga förväntningar

Han konstaterar att alla vill prata om molnet, och att många av de som erbjuder någon form av tjänst också gör anspråk på att vara en molntjänst – även om så inte är fallet. För en växel som en teleoperatör rattar åt en kund är nödvändigtvis inte en molntjänst. Men även med en verklig molnlösning finns det ofta stora skillnader mellan kundernas förväntningar och vad de faktiskt får. För det räcker inte bara med att köpa en tjänst och sedan slå sig till ro med förhoppningen om att allt nu ska bli enkelt.

– Jag har sett en hel del kunder som har gått in hårt för att köpa allt som tjänst utan att helt veta vad det kommer kräva av dem i övrigt. Man har inte samma verktygslåda att jobba med som om man har ett eget datacenter. Att flytta sitt eget datacenter till molnet ställer exempelvis helt andra krav på nätverk. Hela kedjan måste hänga med, och underhållet kan bli mer avancerat, säger han.

Se till att utnyttja alla funktioner

Möjligheten till utveckling ställer också ett större krav på att man utnyttjar de verktyg som finns, men så är inte alltid fallet.

– Vissa köper en molntjänst men använder inte ens häften av funktionerna. Den stora vinningen är i slutändan inte ekonomin. Om man bara ser på en molnlösning som en besparing så finns det risk att man hamnar fel. Man måste förstå att man har ett eget ansvar för att inte bara kasta ut en massa verktyg utan att förklara hur de ska användas. Man behöver göra sin hemläxa kring hur man skapar en digital arbetsmiljö som är logisk för användaren. Man måste se vad organisationen har för behov och kanske släppa saker som man inte längre behöver, säger Martin.

Ingen plattform är komplett

Han poängterar också att ingen plattform kommer vara helt komplett. De stora aktörerna kan erbjuda vissa verktyg, men det är inte säkert att de täcker allt som du behöver. Då kan lokala leverantörer ha mer attraktiva produkter, men problem kan uppstå mellan de två aktörerna.

– Om man väljer Google eller Microsofts lösningar för den digitala arbetsplatsen och sedan försöker adressera lokala telefonibehov – och köper sin molntjänst av lokala leverantörer så kommer sannolikt flera av tjänsterna att krocka. Om båda erbjuder chat – hur ska man välja för att få det att fungera ihop?

Kan bli inlåst i molnet

Att abonnera på en tjänst kan ge känslan av att vara obunden och flexibel, men Martin berättar att molnlösningarna faktiskt kan göra ett företag inlåst.

– Det vi inte tänker på är att ju mer vi nyttjar de stora paketeringarna, desto mer oklart blir det hur det hela fungerar om man vill byta leverantör. Det finns inbindningar och få tänker på det. Att migrera en mejl är så standardiserat att det inte utgör ett problem, men du har inte samma enkelhet om du exempelvis vill byta från Teams till Slack som chatverktyg. Om du skulle vilja hoppa däremellan så tror jag att det kan bli svårt att flytta över gamla konversationer och struktur. Inlåsningen är nog en tyst strategi från molntjänst-leverantörerna. De vill erbjuda en attraktiv tjänst som nödvändigtvis inte är så enkel att ta sig ur. Det är svårt att göra något åt det, men jag tror att det här är en punkt som diskuteras allt för lite, säger Martin Lidholm.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.