Experten: Så kommer du igång med SD-WAN

SD-WAN Högre effektivitet, lägre kostnader och ett viktigt steg mot molnet. SD-WAN har många fördelar – så hur gör man för att komma igång. Telekom idag tog hjälp av Daniel Dib, expert på it-säkerhets- och infrastrukturleverantören Conscia.

Experten: Så kommer du igång med SD-WAN

Som teknik har det pratats länge om SD-WAN. Men även om det varit på uppgång, så har kunskapen ute bland svenska företag ofta varit låg. Dock håller det här på att ändras, det menar nätverksdesignern och experten Daniel Dib.
– Tittar man kunskapsmässigt så är min känsla att det är fler som hört begreppet och vet vad det handlar om. Dock är det fortfarande så att många inte är insatta i tekniken, konsumerar tjänsterna eller har byggt upp något själva än, säger han.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

I Sverige så har det rört på sig ett tag, men coronapandemin har ju, som med så mycket annat, kastat in käppar i hjulet.
– Jag började jobba med det här rätt mycket för fyra år sedan. Då var verkligen känslan att det var en boom på gång… men med covid så saktade det ner. Folk var inte inne på kontoret och man satsade inte på den här typen av projekt när folk inte var på plats. Men nu känner jag att det börjar komma igång igen. Framförallt är det större företag som ser vinsterna och det är ju de som sitter med de mer komplexa näten.

Internet har accepterats

Att intresset återigen ökat är en sak. Dock, och det är minst lika viktigt menar Daniel – så har något annat även skett den senaste tiden.
– Jag skulle säga att under covid så har internet blivit en accepterad WAN-bärare. Operatörerna har ju kämpat lite emot detta, men vi har ju alla arbetat hemifrån i 1,5 år och sett att internet fungerar bra.

Att allt fler applikationer, program och lösningar numera är internetbaserade gör ju även att det inte håller att påstå att man måste ha en traditionell MPLS-förbindelse.
– Hela grundtanken med SD-WAN är ju att man kan mäta sina förbindelser och flytta trafik. Det här innebära att i 99 procent av fallen så fungerar internet lika bra som MPLS. Och oavsett vad man tycker om internet så är det ju där tjänsterna finns.

Kan inte göra som förr

Daniel säger att företag i allt större utsträckning har ett ökat behov av ta kontroll över sin trafik – och då håller det inte att göra som man gjorde förr.
– Tidigare hade man regionala datacenter och ofta var det ineffektivt, med stora fördröjningar och dålig användarupplevelse. Nu, när man kan bryta ut trafiken, så får man bättre och snabbare flöden – samt möjligheten att mäta. Att då sitta i en situation där man köper en tjänst av en leverantör där man kanske får lite statistik, men ingen insikt eller möjlighet att flytta trafik.

Men om man nu kommit så långt att man ska dra igång med SD-WAN, hur ska man gå till väga? Daniel säger att det första steget är att tänka igenom sitt behov. Vilka tjänster man konsumerar och vad för trafikmönster man som företag har. Utifrån detta kan man sedan börja sin resa och för detta har Daniel en hel rad tips.

 

  1. Börja med att utvärdera lämplig leverantör av SD-WAN. Redan här ska man även fundera på om man vill äga infrastrukturen själv eller konsumera den som tjänst. På Conscia erbjuder vi båda med skillnaden att som tjänst så kanske man inte kan få fullt lika mycket funktion och frihet som om man äger infrastrukturen. Väljer man att äga bör man även titta på flera olika leverantörer
  2. Som all infrastruktur så krävs det design. Om man verkligen ska kunna realisera vinsterna med SD-WAN så krävs det att man designar en standardiserad miljö så att inte olika kontor gör på ett eget sätt. Om m man inte tar det här steget riskerar man att hamna med 50 kontor som alla är unika och då är det svårt att realisera vinsterna som SD-WAN ska komma med.
  3. Börja i liten skala med en pilot. Då kan man i lugn och ro testa funktioner innan man ger sig på en större utrullning. I piloten får man snabba resultat på vad som fungerar och vad som inte gör det – och värdet är ju enormt att ha det här innan man går på större skala.
  4. Tänk på säkerheten. Eftersom man konsumerar internet på ett nytt sätt måste man även tänka över hur man filtrerar trafiken ut på internet. Säkerhet sker ju i flera lager och då måste man se till att man har dessa på plats, inte bara en yttre perimeter.
  5. Prata med andra företag som gjort liknande resor. Gärna inom samma område som man själv arbetar med. Vad lärde de sig och vad för svårigheter stötte de på? Det är värdefullt att plocka hem tips och input
  6. Det är viktigt att utbilda sig om olika leverantörer och vilket fokus de har. Det är skillnad och vissa kommer kanske från routing-sidan, andra från säkerhetssidan eller WAN-optimiering. Sen får man matcha det här mot sitt eget behov.
  7. Fundera på vilken typ av transport man ska ha. En global internetleverantör som kan leverera på alla ställen, eller flertalet lokala leverantörer? Här får man tänka på om man som organisation själv ska hantera det och sköta avtal – eller gå via en mäklartjänst som då tar hand om de olika leverantörerna.
  8. En del leverantörer erbjuder virtuella demos och det kan vara bra att testa detta innan man ger sig in i ett större projekt. Helt enkelt doppa tårna i vattnet innan man ger sig i.
  9. Var redo på att det är en stor resa. Hur förberett är företaget och har man gjort tidigare liknande resor att dra paralleller med. Har man personal för att hantera det hela? Man måste vara medveten om att SD-WAN inte bara går att köpa som en teknisk lösning och sedan inte förstå att man behöver personal för att drifta det.
  10. Kravställningen är ju snudd viktigast av allt. Vad ska lösningen uppfylla och vad är målet med den. Det går inte att bara köpa in den – för det vore ju katastrofalt om man hamnar i situationen att i efterhand inse att man missat en av sina viktigaste områden.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.