Experten: Så ser mobilutvecklingen ut

Mobiltelefoner Från specialfeature – till allmängods. Numera är 5g snudd på standard i nya mobiltelefoner. Men vad är det hetaste i segmentet – och vad har hänt på sistone?

Experten: Så ser mobilutvecklingen ut

Det är nu två år sedan vi fick de första kommersiella 5g-näten i Sverige. Och i takt med att dessa byggs ut, samt att 5g-tekniken nu blir allt vanligare i världen – följer mobilerna efter. I dag är det inte längre något speciellt med att ha 5g i telefonen, även om många inte ens vet om vad det innebär. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men vad är det som trendar numera? Telekom idag ställde frågan till Tele2:s expert Jonas Dahlqvist som slår fast att 5g är det nya normala.

– Tittar vi på mobiltelefoner så har vi i stor utsträckning helt släppt att prata om de har 5g eller ej. Det finns några low end-telefoner som inte har det, men på det stora hela är det standard, säger han till Telekom idag. 

Men om 5g nu är legio, hur är det i övrigt? Vad har hänt det senaste året och vad satsar tillverkarna på.

– Rent generellt handlar det om att telefoner får bättre processorer, mer arbetsminne och mer lagringsutrymme. Det har varit en trend att vi använder mer och mer minne – och det syns på mobilerna. Dock skulle jag säga att den stora biten är hur de olika tillverkarna jobbar med ekosystem. Alltså hur mobilen pratar med andra produkter såsom tv, pc, tablet och smartklockor, säger Jonas. 

Kamera och batteri viktigast

Även om processorer och minne är otroligt viktigt är det i första hand inte det mobilköparna tittar efter.

– För konsumenter är det kameran som ligger högst, därefter kommer batteri och sen är det generell prestanda. När det gäller företag beror det lite på vilket segment vi pratar om. För de som använder mobil som ”employer branding” och de vill ge sina anställda de bästa – är det den senaste mobilen som gäller. De branscher som är mer kostnadsinriktade väljer billigare. 

En annan trend som Jonas tycker är spännande är att det experimenteras med formfaktorn för telefonerna.

– De nya formaten är roliga. Ta Flip och Fold som är stora modeller hos Samsung. De löser problemet med att vi vill ha större skärmar, men inte nödvändigtvis ännu större telefoner att trycka ned i våra fickor. Samsung är som sagt den som satsar nu, men det hela började med Motorolas Razr för några år sedan. Det här segmentet tror jag kommer att bita sig fast för skärmstorleken har ju gått hand i hand med vad vi använder telefonen till. Hög mediaförbrukning har ju drivit på större skärmar och om du tittar på en Galaxy Fold så har den lika stor skärm som en tablet hade för några år sedan. 

I Sverige köper vi dyra mobiler

Det turbulenta året 2022 är på väg mot sitt slut och framöver är det lågkonjunktur som hägrar, hur påverkar det efterfrågan?

– Det finns ju ett billigare segment, men ser vi till Sverige och Norden så har vi den högsta snittkostnaden på mobiler i Europa. Och Europa ligger högst i världen.

– Än så länge är vi ju tidigt i lågkonjunkturen, men ofta brukar det handla om att se över sina egna kostnader. Det första man gör är att hålla kvar telefonen lite längre. För är det så att man har en flaggskeppsmodell, tenderar man att vilja ersätta den med en ny flaggskeppsmodell. Att gå ned i pris är ofta inte aktuellt, säger Jonas Dahlqvist.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.